DOMINGO, NUCCI I MEONI PROTAGONITZEN ‘SIMON BOCCANEGRA’ DE VERDI
José Luís Gómez proposa una posada en escena impactant i abstracta amb la direcció musical de Massimo Zanetti
L’Orquestra i el Cor del Liceu prenen protagonisme en aquesta producció amb 78 músics i 82 coristes
Torna Simon Boccanegra de Verdi al Liceu amb un repartiment de luxe. Plácido Domingo, Leo Nucci i Giovanni Meoni encarnen el corsari Boccanegra i posterior dux de Gènova en aquesta producció del propi Teatre amb el Grand Théâtre de Genève. L’òpera compta amb una posada escena de José Luís Gómez que s’allunya de la conceptualització històrica, i amb una direcció musical de l’italià Massimo Zanetti, que lidera l’Orquestra Simfònica del Liceu amb un total de 78 músics en aquesta producció. El Cor del Teatre, sota la direcció de Conxita Garcia, té un paper protagonista en aquesta obra, amb 82 coristes damunt de l’escenari, que recordarem pel moment àlgid de la revolta dels patricis contra el govern de Simon, el final del segon i principi del tercer acte.
L’òpera es podrà veure en 8 funcions, del 12 al 29 d’abril, incloent una funció el dia de Sant Jordi, que coincideix amb l’estrena de Plácido Domingo i l’aniversari dels 50 anys del seu debut al Gran Teatre. Les sopranos Barbara Frittoli i Davinia Rodríguez encarnen a Amelia, la filla de Boccanegra, i els tenors Fabio Sartori i Ramon Vargas, Gabriele, amant d’Amelia i enemic polític del dux. La història de Simon Boccanegra, plena d’amor, política i anhels de llibertat, s’emplaça a la Gènova del segle XIV i explica la vida d’un corsari fet dux, gràcies al recolzament del poble i en contra de l’aristocràcia, que retroba la seva filla anys després de la seva desaparició. En aquesta producció es veu el teixit sense costures de la trama personal i pública, acompanyat d’una escenografia impactant, abstracta i sense guarniments.
Simon és una òpera amb un pròleg i tres actes, amb llibret de Francesco Maria Piave que es va estrenar el 1857 al Teatro La Fenice de Venècia. La versió que ofereix el Liceu compta amb les modificacions de Giuseppe Montanelli i la revisió final d’Arrigo Boito, estrenada el 1881 al Teatro allà Scala de Milà. Basada en la obra homònima d’Antonio García Gutierrez, l’òpera s’ha representat 33 vegades a la programació del Liceu. La primera versió es va estrenar el 1862, mentre que la segona no va arribar fins el 1959 al Gran Teatre.