Del 25 de març al 13 d’abril de 2014
Push and Pull: A Furniture Comedy for Hans Hofmann
Reinvenció a càrrec de Fundació Antoni Tàpies, Barcelona.
Push and Pull: A Furniture Comedy for Hans Hofmann (Empènyer i estirar: una comèdia de mobles per a Hans Hofmann) (1963) és un dels environaments (instal·lacions que requereixen la participació dels visitants) més coneguts d’Allan Kaprow.
Es va presentar per primera vegada al Museum of Modern Art de Nova York (MoMA) l’any 1963, amb motiu de l’exposició en homenatge a Hans Hofmann, el qual va ser professor i mentor de Kaprow durant la dècada de 1950; una influència que persistiria al llarg de tota la seva carrera, i que inspiraria no només la seva evolució des de la pintura cap al happening, sinó moltes de les reflexions al voltant de l’educació.
En aquesta instal·lació es convida els visitants a moure i a reorganitzar els mobles i els objectes en i entre les dues habitacions, una invitació per a la qual Allan Kaprow cita una de les expressions més utilitzades pel seu mestre a l’hora de descriure les dinàmiques que implica la composició bidimensional: “push and pull” (empènyer i estirar). Per a Hans Hofmann la composició estava basada en l’oposició d’elements de forma visual: volums i formes, mida i escala, superfície i espai, entre moltes altres. Amb aquesta peça Kaprow amplia les estratègies de composició de Hofmann i les traspassa de la tela a l’espai social; la pintura crea un espai dinàmic en què la participació dels visitants és fonamental a l’hora de compondre ja sigui per alteració o interpretació.
Push and Pull (Empènyer i estirar) també ens introdueix un debat central en el pensament d’Allan Kaprow: la relació amb les institucions museístiques, que sempre posa en qüestió com a custòdies de la història d’art i per tant alienes a pràctiques com la seva, en la qual el valor central resideix en la immaterialitat de l’experiència: els happenings només tenen sentit quan es fan, i els environaments quan es posen en moviment.