La soprano basca Ainhoa Arteta inaugura aquest cap de setmana la temporada més internacional de l’Orquestra Simfònica Camera Musicae
- La formació orquestral consolida la seva col·laboració amb l’Ajuntament de Tarragona i realitzarà vuit concerts al Teatre Tarragona, en col·laboració amb el consistori i amb la delegació local de Joventuts Musicals
- La invitació a la reconeguda cantant es concreta en tres concerts on la soprano interpretarà les emotives Quatre últimes cançons de Richard Strauss
- La pianista Alice Sara Ott, l’oboè de la Filharmònica de Berlín Albrecht Mayer i la violinista Sayaka Shoji, noms propis d’una temporada que s’allargarà fins al maig de 2018
La invitació a la reconeguda soprano basca Ainhoa Arteta és la proposta escollida per l’Orquestra Simfònica Camera Musicae (OCM) de Tarragona per donar el tret de sortida a la seva nova temporada simfònica de concerts en un cap de setmana intens que inclou tres actuacions a L’Atlàntida de Vic, al Teatre Tarragona i al Palau de la Música Catalana de Barcelona, respectivament. Com a novetats destacades, l’Orquestra creix en nombre d’actuacions a Tarragona gràcies a l’acord amb l’Ajuntament de la ciutat i amb Joventuts Musicals de Tarragona (passant de sis a vuit actuacions aquesta temporada) i debuta en sales emblemàtiques, com la Sala 1 Ramon Montanyà de la capital osonenca.
El concert inaugural de la temporada simfònica de l’Orquestra tindrà lloc a Vic aquest divendres, i vindrà precedida d’una conferència a l’entorn del concert a càrrec del director artístic del Palau de la Música Catalana, Joan Oller (a les 19.30 h, a la Sala 2). A Tarragona, l’Orquestra Simfònica Camera Musicae obrirà temporada just l’endemà dissabte, 30 de setembre, a les nou del vespre, al Teatre Tarragona, novament sota la batuta de Tomàs Grau, director titular i artístic de la formació, el qual destaca ‘el repte que significa per a l’Orquestra consolidar la invitació regular a artistes de renom internacional i presentar programes equilibrats que permetin, principalment a la segona part, mostrar l’evolució artística de l’Orquestra’. En aquest cas, la formació de Grau oferirà al públic la Simfonia núm. 2, op. 61 de Robert Schumann, on tenen un paper destacat trompetes i percussió, i a manera d’inici del concert l’Orquestra també tocarà en solitari l’Obertura Egmont, op. 84 de Beethoven, un dels autors més programats al llarg d’aquesta temporada. El concert de Tarragona vindrà precedit pel Fòrum de l’espectador, una sessió divulgativa sobre el programa, a càrrec del president de Joventuts Musicals de Tarragona, Josep Maria Rota (a les 20.30 h, a la Sala Josep Ixart del Teatre Tarragona). Aquest mateix programa s’interpretarà en la seva totalitat l’endemà diumenge, 1 d’octubre, a les 17.30 h, al Palau de la Música Catalana, on l’Orquestra Simfònica Camera Musicae desplega per sisè any consecutiu una temporada de concerts de producció pròpia.
La també soprano Sara Blanch, la pianista Alice Sara Ott, el mandolinista Avi Avital, la violinista Sayaka Shoji, l’oboè d’Albrecht Mayer i els directors Salvador Mas, Edmon Colomer i Antoni Ros Marbà, són els noms propis d’una temporada que s’allargarà fins al mes de maig de 2018. Amb més de cinquanta concerts anuals i una plantilla de músics estable que combina joventut i experiència, l’Orquestra Simfònica Camera Musicae consolida el seu rol com a vertebradora del talent jove format al nostre país.
Les entrades per als cinc primers concerts de la temporada simfònica a Tarragona (a banda del concert inaugural, que té caràcter extraordinari, fora d’abonament) es posen a la venda aquest dimecres, 27 de setembre, a través del web teatres.tarragona.cat (24 hores) i a les Taquilles del Teatre Tarragona (en els horaris habituals) i tenen un preu general de 20€ (amb descomptes destacats per a menors de 25 anys i majors de 65 anys). Les entrades per als concerts 7 i 8 (març – maig 2018) es posaran a la venda conjuntament amb la resta de programació de primavera dels teatres de Tarragona. Les entrades per a la temporada simfònica al Palau de la Música Catalana són a la venda des de la primavera passada, en la seva totalitat.
Sobre la solista i el programa
Ainhoa Arteta & OCM · El lirisme de les quatre últimes cançons de Strauss
El gran Richard Strauss va compondre a l’edat de 84 anys un grup de quatre cançons, avui conegudes per tothom com les Quatre últimes cançons, entre el mes de maig i el setembre de 1948, que versen sobre la mort i l’assumpció del destí des d’un punt de vista serè i reposat. Malauradament no va poder-les escoltar interpretades en vida atès que no es van estrenar fins el maig de 1950, a Londres, de mans de la soprano noruega Kristen Flagstad. Escoltar-les cantades per la soprano basca Ainhoa Arteta, que les coneix i treballa des de fa més d’una dècada atès que les considera una obra ‘tan sublim que és difícil assolir-hi la perfecció’, és un regal per als sentits. Primavera · Setembre · En anar a dormir · Cap al tard en són els subtítols.
Aquest cicle de cançons marcadament intimista ens condueix a una segona part ben contrastada, i és que trompetes i percussió tenen en la Simfonia núm. 2 en Do major de Robert Schumann un rol molt destacat. La seva estrena va tenir lloc el 5 de novembre de 1846, a Leipzig, sota la direcció de Felix Mendelssohn, còmplice i promotor incansable de la música de Schumann.
Sobre Ainhoa Arteta
Després de resultar guanyadora del concurs Metropolitan Opera National Council Auditions de Nova York i del Concours International de Voix d’Opera Plácido Domingo de París, Arteta inicia una carrera internacional brillant en teatres com el Metropolitan Opera, Carnegie Hall, Covent Garden, Bayerische Staatsoper, i òperes com La Scala de Milà, Arena di Verona, Deutsche Oper Berlin, entre d’altres, interpretant els papers principals d’òperes com La Traviata, La Bohème, Roméo et Juliette, Faust, La Rondine, Euguene Oneguin, Turandot i Manon Lescaut.
Combina les seves actuacions operístiques amb recitals i concerts dirigits pels directors més reputats i acompanyada de grans repertoristes. En els últims anys ha rebut nombrosos guardons, com la Medalla d’Or al Mèrit de les Belles Arts, Premi de la Hispanic Society of America; Premi al ‘Millor Artista de Música Clàssica’ en els Premios de la Música, ‘ONDAS’ al millor treball de clàssica, etc.
Sobre Tomàs Grau
Nascut a Barcelona l’any 1979, realitza els estudis musicals al Conservatori Superior Municipal de Música de la mateixa ciutat, on obté el títol de Professor Superior en Direcció de Cors, guardonat amb el Premi d’Honor, l’any 2003. Prossegueix els seus estudis de direcció a l’Escola Superior de Música de Catalunya, on obté el Títol Superior de Direcció d’Orquestra, assolint les màximes qualificacions, l’any 2007. Complementa la seva formació en els Wiener Meisterkurse 2006 i 2007, en l’especialitat de Direcció d’Orquestra.
Ha estudiat direcció amb professors de reconegut prestigi internacional com Salvador Mas, Jordi Mora, Pierre Cao, Gary Graden o José Rafael Pascual-Vilaplana. Ha dirigit, entre d’altres, solistes de talla nacional i internacional com Patricia Kopatchinskaja, Sabine Meyer, Stephen Kovacevich, Alexandra Soumm, Hartmut Rohde, Asier Polo, Judith Jáuregui, Lluís Claret, Núria Rial, Àngel Òdena, Dúo del Valle i Albert Guinovart a les principals sales de concerts de Catalunya i l’estat espanyol.
Actualment és el director titular i artístic de l’Orquestra Simfònica Camera Musicae, i el conviden regularment a dirigir d’altres formacions, com l’Orquestra Nacional Clàssica d’Andorra, Orquesta Sinfónica de la Región de Murcia, Orquesta Clásica Santa Cecília, Orquestra de Cambra de Vic, Orquestra de Cambra de Vila-seca i Orquestra de Cambra de Cervera, entre d’altres.
Sobre l’OCM
L’Orquestra Simfònica Camera Musicae (OCM), fundada l’any 2006, ha gaudit d’una gran rebuda per part del públic atesa la seva tasca de divulgació de la música clàssica entre sectors molt diversos, fent especial atenció al públic melòman i jove. Ha actuat en sales com l’Auditorio Nacional de Madrid, L’Auditori de Barcelona, el Palau de la Música Catalana i el Teatre Tarragona, entre d’altres. En aquests dos últims equipaments, l’Orquestra desplega les seves temporades estables de concerts de producció pròpia.
Des del seus inicis, Tomàs Grau n’és el director titular i artístic, i des de la temporada 2016-2017 el violoncel·lista Lluís Claret n’és l’artista resident. El mestre Salvador Mas inicia durant la temporada 2017-2018 el rol de principal director convidat que abans van exercir Jordi Mora i José Rafael Pascual-Vilaplana. L’OCM va iniciar el seu projecte de residència a l’Auditori de l’Escola Municipal de Música Pau Casals del Vendrell durant la temporada 2009-2010, vigent en l’actualitat.
L’Orquestra Simfònica Camera Musicae ha col·laborat amb directors com Antoni Ros Marbà, Salvador Brotons, John Rutter, Diego Martin-Etxebarria, Josep Vila i Casañas, Xavier Puig, Manel Valdivieso i Virginia Martínez; i solistes com Stephen Kovacevich, Sabine Meyer, Patricia Kopatchinskaja, Alexandra Soumm, Asier Polo, Judith Jáuregui, Massimo Spadano, Rafael Aguirre, Núria Rial o Àngel Òdena, entre d’altres.
Tot i realitzar la seva activitat principalment a Catalunya, l’OCM també actua de manera periòdica arreu de l’estat espanyol i ha realitzat una gira de concerts per diferents ciutats d’Alemanya, Txèquia i Suïssa. Ha enregistrat els discs Alba Eterna, Tempesta esvaïda, De Catalunya al món, Un conte de Nadal i Mediterráneo.
|