LA NIT | RADIONIT | NITPLAY
- carta blanca a Moreno Bernardi direcció Moreno Bernardi
Gènere
Work-in-progress – Nova creació
Sinopsi
Durant dues setmanes Moreno Bernardi ens introduirà en la ruta artística que ha anat construint al llarg dels últims anys, les dramatúrgies i les composicions escèniques que caracteritzen la seva poètica per situar a l’actor com el fonament del llenguatge teatral. Entre dansa i teatre comparteix el seu art amb col·laboracions diverses: intèrprets, músics i compositors.
En aquesta ocasió, el Teatre Akadèmia li ofereix la llibertat per a que el públic viatgi amb ell a través d’unes propostes teatrals que difereixen en quan a forma escènica i unes dramatúrgies obertes a diverses percepcions artístiques segons el format, amb un objectiu: crear la composició sonora i gestual de l’intèrpret i la dramatúrgia de l’espai escènic.
De l’acció a la veu i del so a al moviment, el director italià decideix dedicar ‘la carta blanca’ al projecte ‘LA NIT’, proposant tres peces teatrals a partir d’una mateixa sinopsi, amb tres formats i estils diferents.
LA NIT | la peça
Proposta escènica dirigida pel director italià en la que el text de Koltès es desdobla en dos cossos/veus, multiplicant així els punts de vista de les inquietuds del personatge. (Peça estrenada el juny del 2016 al Teatre Akadèmia)
En aquesta nit sota la pluja, la peça manifesta el llindar i l’encreuament de dos personatges xops que es persegueixen i s’abracen en un ball íntim i personal. És un quadre viu, físic i sonor, real, on els sentits del públic decideixen allò que veuen, allò que s’emporten, allò que volen escoltar d’aquests homes que els parlen sobre les dificultats d’encaixar en un món controlat pel poder i atrapats en la seva ombra que els fa sentir estrangers i solitaris.
RADIONIT | les veus de LA NIT – composició per a 2 veus en tres moviments –Seguint les línies de ‘radiohamlet’ i ‘L’altra voce’, RADIONIT és la composició vocal que el director ha escrit per a les veus de Gefaell i Menéndez durant l’evolució del projecte LA NIT, ara, en format concert amb la seva direcció a escena. En la recerca del so de les paraules, component entre timbres i ritme, entre espais i altures, el text es proposa com un teatre destinat a ser escoltat en la seva essència més acústica, una versió unpluggeden la que l’imaginari de l’espectador/auditori està encara més obert i el seu fenomen sonor del teatre es percep a través de la musicalitat extrema de l’intèrpret.
NITPLAY | la dansa
A partir d’un temptatiu de desvetllar els elements físics-acústics que estructuren ‘LA NIT’ i ‘RADIONIT’, NITPLAY és un solo on Bernardi dansa amb les paraules de Koltès i les veus dels actors es fan música i ritme pel ballarí.
Moreno Bernardi, explica:
“Es mi relación más íntima con el texto y con las voces de Guillem y David: como les oigo, como el texto repercute en mi cuerpo, es la danza interna que me ha acompañado durante los últimos años y que silenciosamente ha sido el motor de toda indicación e información realizadas durante el proceso. Nitplay es la danza que nunca duerme, es la danza de la nit: solo hace falta un ‘play’, poner a las voces y bailar con ellas, a quien pertenecen tampoco importa mucho, sé que son muchas y están en todas partes”
Repartiment:
Guillem Gefaell
David Menéndez
Moreno Bernardi
Fitxa artística
Autor: Moreno Ensemble Project (a partir del text ‘La noche antes de los bosques’ de Bernard Marie Koltès) |
Direcció/Dramatúrgia: Moreno Bernardi |
Disseny d’il·luminació: Pol Queralt |
Disseny de vestuari: Via Brera ‘culture’ |
Fotografia: Laura Tamayo |
Producció: Moreno Ensemble Project |
Residència: El surtidor (2014-15) Convent Sant Agustí (2015-16) Atelier Teatre Akadèmia |
Equip Teatre Akadèmia |
Direcció artística: Mercè Managuerra |
Cap de producció: Meri Notario |
Cap de comunicació: Míriam Font |
Gestió de públics: Rubén Salinas |
Cap de sala: Enrique Vallejo |
Cap tècnic: Pol Queralt |
Tècnic: Lluís Serra |
Responsable Festival Mikro: Cristina Giordana |