La Catedral entra en la nova normalitat
El temple fa pública una gravació inèdita del Cor Francesc Valls amb tecnologia immersiva , enregistrada poques setmanes abans del confinament
Barcelona, 30 de juny de 2020 . Després d’ aquest període de confinament, al llarg del qual s’ha n hagut de reduir els horaris i els serveis del temple i tancar les portes al s fidels i als visitants , el culte públic es va reprendre el 18 de maig passat . La Catedral de Barcelona informa que ara tornarà a tenir horari continuat i a permetre l’entrada de visitants a partir del dia 2 de juliol. Continu en vigents , amb tot, les mesures de prevenció com la mascareta, l’ ú s del gel i les distàncies de seguretat.
La finalitat primera de l’edifici és el culte catòlic, que en cap moment de la pandèmia no s’ha desatès, sinó que s’ha reduït al mínim, amb les portes tancades. El canonges del Capítol de la Catedral que han pogut seguir assistint – hi cada dia, han ubicat les seves celebracions en un dels centres neurà lgics de l’edifici, la Cripta de Santa Eulàlia, al voltant del sarcòfag de la patrona de la ciutat.
És una gran satisfacció poder tornar a una mica a la normalitat i obrir altra vegada com a monument que resumeix la història de la ciutat i de l’art dels darrers vuit – cents anys. Per aquest motiu, la Catedral de Barcelona vol comunicar que, de manera simbòlica, publica online una peça inèdita enregistrada poques setmanes abans d’entrar en l’estat d’alarma. Es tracta de la gravació d’una peça musical interpretada pel Cor Francesc Valls de la Catedral el dia 12 de febrer, per la festivitat de Santa Eulàlia . Aquell dia es va oferir un concert i aquesta peça , Ostia solemnis , és la darrera composició que es va cantar, al voltant de l magnífic sarcòfag gòtic de la santa . La tecnologia amb la qual es mostra la gravació ofereix un punt de vista innovador i espectacular, ja que s’ha fet en format de vídeo 360 i àudio immersiu , permet ent la possibilitat d e situar l’espectador dins de l’espa i on es va cantar el motet .
Aquest es tecnologies de realitat virtual permet en veure i escoltar l’ obra no de forma estàtica , sinó que permeten a l’espectador canviar el seu punt de vista a voluntat . A ixò permet escoltar la peça en tota la seva complexitat gaudint del balanç entre les diferents veus amb més precisió. Així mateix, amb aquest sistema, l’espectador pot girar en 360º com si fos a dins de la cripta i veure – la amb llibertat de moviment . És , doncs , un format que permet reproduir una experiència única de sentir aquest motet cantat en el lloc original per al qual va ser compost ; u na experiència excepcional donat l ’aforament limitat de la cripta . Ara, gràcies a la realitat virtual, podrà gaudir – ne tothom que ho vulgui. Volem agrair públicament a l Grup d’Audio Immersiu (Gerard Font, Llorenç Gómez i Toni Roig) la possibilitat que ens han ofert de disposar d’aquest clip que es farà públic el dia 30 de juny a les nostres xarxes socials .
En aquest moment de goig, el Capítol de la Catedral vol compartir aquesta experiència amb tots aquells que no hi van poder assistir, de manera que sentin com les veus que sortien del racó més profund de l’edifici s’enlairaven i omplien completament les immenses naus del segle XIV. Des de la Catedral de Barcelona, es vol aprofitar per agrair a tots els fidels el seu suport i la paciència al llarg del confinament. Gràcies per la confiança dipositada i esperem amb j o ia que l’obertura amb els horaris regulars convidi la gent a acostar – se a la Seu de Barcelona.
(Per veure aquest vídeo en les millors condicions es recomana fer servir l app de You Tube quan es reprodueixi des del mòbil)
El Capítol de la Catedral de Barcelona