III CICLE DE LECTURES DRAMATITZADES
2015
Organitza: AADPC, Fundación AISGE i Fundació Romea
“Què és el teatre sinó paraula? En una lectura dramatitzada la paraula és l’element essencial de la representació i arriba a bastir l’acció i la tensió dramàtiques. Els actors estan davant d’un gran repte, sols davant el públic, només amb la paraula com a eina” Teresa Canas (Directora)
L’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya, Fundación AISGE i Fundació Romea engeguen un nou Cicle, concretament el tercer, de Lectures Dramatitzades durant el 2015 resultat de crear sinergies entre les entitats i unir esforços i recursos per a dinamitzar el sector.
LES PROPOSTES SELECCIONADES
Aquest 2015 estan programades un seguit de quatre lectures, amb l’objectiu de potenciar la contractació de les propostes presentades i oferir la possibilitat de donar feina als associats. D’un total de 30 obres presentades, la comissió artística formada per representants de les tres entitats organitzadores, n’ha escollit quatre: Altres ciutats del desert, de Jon Robin Baitz (contemporani internacional) dirigida per la Victòria Pagès, Cinc vares de terra, de Ruth Vilar (contemporani català) dirigida per la mateixa Ruth Vilar, El temps, de Lluïsa Cunillé (contemporani català) dirigida per l’Albert Prat i Alpenstock, de Rémi de Vos ( contemporani internacional) dirigida pel Ricard Soler i Mallol.
OBJECTIUS DE LES LECTURES DRAMATITZADES
Les lectures tenen com a objectiu donar feina al sector, servir d’aparador per incrementant les possibilitats de contractació dels associats i a més proporcionar un material gràfic que l’actor i el director pugui emprar per ampliar el seu currículum i promocionar el seu projecte.
El Cicle a més, ha esdevingut una plataforma de llançament de projectes dels associats d’AISGE i l’AADPC. Un cas exemplar és Penso en Yu, l’obra de Carole Fréchette dirigida per Imma Colomer i llegida durant el II Cicle de Lectures 2014, que enguany ha aconseguit ser representada a la Sala Beckett dins el Festival Grec 2015, assolint així un dels propòsits del cicle: la comercialització del projecte.
Les lectures dramatitzades de l’AADPC, Fundación AISGE i Fundació Romea s’han convertit en un gran èxit d’assistència, de qualitat de projectes i de reconeixement del sector.
XERRADES POST-LECTURA
Com a novetat de l’edició d’enguany destaquem la realització d’una sèrie de «xerrades postlectura» amb els directors i l’equip artístic de les peces llegides per tractar les temàtiques aparegudes amb la voluntat d’eliminar barreres entre creadors i públic de manera distesa.
Aquests «col·loquis informals» estan emmarcats dins les “Accions Entreacte”, que porta a terme la revista d’arts escèniques i audiovisuals per a promoure i donar visibilitat a la publicació, i estaran conduits per Carme Tierz, directora de la revista.
Les xerrades es duran a terme un cop finalitzada la lectura al mateix espai i tindran una duració de 45 minuts aproximadament.
LES LECTURES UNA A UNA
1a LECTURA PROGRAMADA
ALTRES CIUTATS DEL DESERT de JON ROBIN BAITZ
Direcció: Victòria Pagès
Col·laboració i traducció: Roser Batalla
Lloc: Teatre Akadèmia
Data: 9 de juny de 2015 a les 20h
Repartiment: Marta Betriu, Elena Codó, Montse Pérez, Assun Planas, Marc Pujol i Pep Sais
“Altres ciutats del desert” va rebre cinc nominacions als Premis Tony del 2012, inclosa la de Millor Obra Teatral, i va ser finalista als Premi Pulitzer, també el 2012. Estrenada l’11 de gener de 2011 a l’Off-Broadway, va passar a Broadway, al Booth Theatre, el 3 de novembre del mateix any.
La reunió d’una família al Nadal propicia que un dels seus integrants els hi transmeti a la resta que és a punt de publicar unes memòries en les què treu a la llum un crucial i tràgic esdeveniment de la història familiar… una ferida que cap d’ells no vol que torni a obrir-se. El succés és el suïcidi del tercer germà que havia estat relacionat amb la subcultura underground radical.
L’obra explora els límits de l’amor dels pares i del deure filial amb un total equilibri entre comèdia i intens drama familiar, així com la cultura fabricant de mites i la reivindicació que fem de la nostra pròpia biografia quan s’hi veu implicada la invasió de la privacitat per part d’altres.
La col·laboradora, Roser Batalla, ha traduït i adaptat Other desert cities de l’autor Jon Robin Baitz, dramaturg, guionista, productor i també actor ocasional. Actualment, imparteix classes a la prestigiosa Stony Brook Southampton i a la no menys famosa The New School, on és director artístic del programa de teatre del BFA.
Victòria Pagès
Victòria Pagès és una actriu de teatre, cinema, doblatge i televisió. A la seva dilatada trajectòria professional destaquen treballs en teatre amb directors com Joan Ollé a El jardí dels cinc arbres, Nô, Joan Maragall, la llei d’amor o À la ville de… Barcelona!, Ramon Simó a Escenes d’una execució o Arcàdia, amb la qual va ser guardonada amb el Premi de la Crítica barcelonina a la millor interpretació o Toni Casares a La sang i El gos del Tinent entre altres. Va formar part de la Companyia del Teatre Romea dirigida per Calixto Bieito, on va participar en projectes internacionals com Peer Gynt ,Tirant lo blanc o El Rei Lear. Amb aquesta lectura s’estrena a la direcció.
Jon Robin Baitz
Dramaturg, guionista, productor i també actor ocasional. Actualment, imparteix classes a la prestigiosa Stony Brook Southampton i a la no menys famosa The New School, on és director artístic del programa de teatre del BFA.
2a LECTURA PROGRAMADA
CINC VARES DE TERRA de RUTH VILAR
Direcció: Ruth Vilar
Lloc: Teatre Romea
Data: 6 de juliol de 2015 a les 20h
Repartiment: Eloi Benet, Alícia González Laá, Aina Huguet, Ferran Lahoz i Teresa Urroz
Cinc vares de terra està composada de tres històries que s’esdevenen al bosc, un espai remot on els personatges no es sotmeten a les convencions socials i on són lliures d’establir relacions més franques o més violentes. El nucli temàtic comú en tots tres casos és la mort sobtada, provocada per un altre. Aquest crim pertorbador esquerda la calma aparent, revelant la desesperació i la ferocitat dels habitants del bosc.
Amb aquesta lectura dramatitzada, la directora vol alimentar el debat, més vigent que mai, sobre els drets a la vivenda i a la vida. I acusar unes institucions que, lluny d’emparar-los, els escanyoleixen.
Aquesta obra va ser publicada el 2007 amb el títol 10m² a la Col.lecció Teatre-Entreacte i va ser objecte d’ una lectura dramatitzada a l’ Obrador de la Sala Beckett. Ha estat reescrita i ha esdevingut Cinc vares de terra que inaugura Tres obres de fusta i pols, trilogia que completen La tràgica mort de la barbuda i Trenc.
Ruth Vilar
Escriptora, directora teatral i membre de la companyia Cos de Lletra. Llicenciada a l’Institut del Teatre i ha cursat un màster de Creació Literària a la UPF i seminaris d’escriptura amb Marco Antonio de la Parra, Neil Labute, Martin Crimp, Fabrice Melquiot, Bljana Srbljanovic, José Sanchís Sinisterra o Sergi Belbel. Actualment forma part del Laboratori Rivas Cherif del Centro Dramático Nacional.
3a LECTURA PROGRAMADA
EL TEMPS de LLUÏSA CUNILLÉ
Direcció: Albert Prat
Lloc: Teatre Lliure
Data: 16 de noviembre
Repartiment: Pendent de confirmació
El temps, malgrat guanyar al 2010 el Premi Born de Teatre, no s’ ha representat mai. Es tracta de la història de la relació entre la mestressa d’una empresa de calçat i un empleat seu al llarg dels anys. Per sota de les qüestions merament professionals hi trobem els desitjos i frustracions gairebé sempre inexpressats de tots dos. Amb el pas del temps com a mar de fons, cada trobada entre ells dos (al despatx solitari d’ell) sembla un oasi, una pausa a les seves vides rutinàries. Dos personatges, un únic espai i un temps ( dramàtic, biogràfic, laboral) que avança.
El Temps manté la tensió a partir de molt pocs elements, amb un ús mesurat de silencis i paraules, de les coses que es diuen i les que es callen.
Albert Prat
Graduat al COL·LEGI DE TEATRE DE BARCELONA. Ha treballat principalment d’actor, però recentment ha començat a dirigir com a membre de la Companyia La Ruta 40: Fa una mica de soroll (Sala Atrium/Temporada Alta) i El balneari (Temporada Alta) i està preparant La col·lecció de Harold Pinter per la propera temporada. És membre fundador de la Companyia “ElnacionalNoensvol”, amb la qual ha estrenat La silibararera (Teatre Gaudi), H.I.M. (Nau Ivanow), Sam (Sala Beckett), Selaginel·les (Versus Teatre) o Minim.mal show (Teatre Regina).
Lluïsa Cunillé
Lluïsa Cunillé (Badalona, 1961) és una de les autores més premiades i estrenades de la dramatúrgia catalana contemporània. Amb els seus textos, ha creat un món propi i ha influenciat alguns dels dramaturgs més importants de les generacions posteriors. Al llarg de la seva carrera destaquen: Accident, L’afer, Dotze treballs, Barcelona, mapa d’ombres. El 2007 va ser guardonada amb el Premi Nacional de Teatre.
4a LECTURA PROGRAMADA
ALPENSTOCK de RÉMI DE VOS
Direcció: Ricard Soler i Mallol
Lloc: Nau Ivanow
Data: Pendent de confirmació
Repartiment: Pendent de confirmació
Alpenstock és una comèdia boja i absurda, amb ingredients tan dispars com un pantaló de pell de camell, l’aciditat de les mucoses o una paella plena de xampinyons. Una obra que arrossega in crescendo a l’espectador cap a un espiral d’humor negre. Una peça incorrecta; una retrat cru del nostre benestar occidental que es revela com una bufetada a l’espectador.
L’obra no ha estat estrenada ni en català, ni en castellà. No obstant és una obra àmpliament representada en llengua francesa i ha estat traduïda a altres llengües.
Ricard Soler i Mallol
Llicenciat a l’Institut del Teatre, llicenciat en Matemàtiques i enginyer superior en Telecomunicacions a la UPC. Actualment viu a cavall entre Barcelona i Montréal on és becat per realitzar un màster en arts escèniques de recerca-creació. Juntament amb Judith Pujol i Constanza Aguirre funda la Companyia Obskené. Ha sigut ajudant de direcció de Carme Portacelli i també ha dirigit Sota el llit, Redaliz, Fuenteovejuna breve tratado sobre ovejas domésticas i L’Ogret, entre d’altres.
Rémi de Vos
Rémi de Vos ( Dunkerke, 1963) havia estat actor abans de començar el 1994 la seva carrera com a dramaturg. Va participar en la redacció d’André le Magnifique. Entre la seva obra destaca Jusqu’à ce que la mort nous sépare que permet a l’ actor ser el propi autor de la història que es desenvolupa.