AMERICANA FILM FEST, deu anys fent l’indie El festival de cinema independent nord-americà torna als cinemes Girona, Zumzeig i Phenomena del 7 al 12 de març La belleza i el dolor, documental de Laura Poitras nominat a l’Oscar i guanyador del Lleó d’or, donarà el tret de sortida a la programació El festival retrà homenatge al director i guionista Todd Solondz amb una retrospectiva a la Filmoteca de Catalunya, del 28 de febrer al 15 de març All that Breathes, Palm Trees and Powerlines, Falcon Lake, War Pony i Linoleum, plats forts d’aquesta emblemàtica edició Americana Film Fest celebrarà la seva desena edició entre el 7 i el 12 de març de 2023 als cinemes Girona, Zumzeig i Phenomena amb una programació de 36 llargmetratges i 32 curts, dividits en quatre seccions: TOPS, NEXT, DOCS i SHORTS. “Deu anys després d’aquella primera sessió als cinemes Girona amb The Kings of Summer, Americana ha demostrat que l’indie és un cinema proper, imaginatiu, valent i arriscat, i una font d’idees i sentiments”, expliquen els seus directors, Xavi Lezcano i Josep Maria Machado. La belleza y el dolor, de Laura Poitras, donarà el tret de sortida al festival el 7 de març a la sala Phenomena de Barcelona. A partir de l’addicció massiva a un medicament comercialitzat per la família Sackler, Poitras s’endinsa en la història de la fotògrafa Nan Goldin i el seu activisme contra la dinastia farmacèutica responsable de la major epidèmia d’opioides de la història dels Estats Units. El Lleó d’Or i la nominació a l’Oscar encapçalen la llista de premis d’aquest impactant film, monument a la memòria recent d’una societat i la seva capacitat de lluita contra els poderosos. La belleza y el dolor, de Laura Poitras Retrospectiva completa de Todd Solondz Todd Solondz, director i guionista guanyador als festivals de Cannes, Venècia, Sundance o Berlín, serà el protagonista de la retrospectiva organitzada per Americana Film Fest en aquesta edició, en col·laboració amb la Filmoteca de Catalunya. Solondz retrata amb les seves obres una societat trista i ens parla de les fosques debilitats d’una classe mitjana perduda en la seva pròpia incapacitat de ser feliç. Autor d’una filmografia tant conseqüent com esfereïdora, és una de les veus més personals i controvertides del recent cinema independent nord-americà, titllat de salvatge, demolidor, cruel, sòrdid, provocador, pervers, càustic i excèntric. Wiener-Dog donarà el tret de sortida a la retrospectiva el 28 de febrer, que comptarà amb la presència del seu director. El cicle continuarà fins al 15 de març amb la projecció de Bienvenidos a la casa de muñecas, Happiness, Cosas que no se olvidan, Palíndromos, La vida en tiempos de guerra i Dark Horse. Solondz també oferirà el 27 de febrer a les 18.00 una classe magistral a la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna-URL, amb la col·laboració de GAC (Guionistes associats de Catalunya). Todd Solondz DOCS, la collita anual de no ficció La secció DOCS arriba enguany carregada de plats forts, amb vuit títols. A més de la pel·lícula inaugural, La belleza y el dolor, de Laura Poitras, el festival programa un altre documental nominat a l’Oscar, All that Breathes, de Shaunak Sen, una hipnòtica i bellíssima història premiada a Cannes i Sundance que ens recorda com els petits gestos poden millorar el món. En aquesta edició podrem veure els últims treballs dos directors que també han estat nominats a l’Oscar i que van presentar al festival la sèrie America to me. D’una banda, All These Sons, de Bing Liu, s’endinsa en les causes de la violència armada a partir dels programes comunitaris d’ajuda contra la violència a Chicago. De l’altra, Steve James, un dels millors documentalistes americans, estrena al festival A Compassionate Spy, film que ens transporta a l’any 1944 per explicar-nos la història d’un dels espies més famosos de la guerra freda, el físic més jove del projecte Manhattan. També Chase Joynt, director de Framing Agnes s’endinsa en el passat per recuperar un estudi de gènere de la UCLA dels anys cinquanta i bastir una apassionant reflexió sobre la identitat trans als Estats Units, amb la participació de Zackary Drucker (Transparent), Angelica Ross (Pose) i Jen Richards (Disclosure) i dos premis a Sundance. I d’una guanyadora de Sundance a una de SXSW, The Pez Outlaw, o la surrealista història de Steve Glew, contrabandista de dispensadors de la marca Pez, amb el teló d’acer com a rerefons. La Colonial, de David Fernández Buitrón, un documental observacional filmat en blanc i negre que ens fa viatjar al microcosmos d’un edifici de gran luxe ubicat en un dels barris més populars i humils de Ciutat de Mèxic, i Tik Tok Boom, un insight en l’aplicació amb més descàrregues de la història, completen la programació de la secció DOCS. All that Breathes, de Shaunak Sen TOPS, el bo i millor de l’indie La secció TOPS ens apropa algunes de les pel·lícules indie més esperades d’aquesta desena edició. Del Canadà arriben dos títols: Falcon Lake, signada per la debutant Charlotte Le Bon, una delicada i atípica pel·lícula fantàstica amb atmòsfera inquietant que ens apropa la història de Bastien i Chloé, i Riceboy Sleeps, d’Anthony Shim, sobre la cerca de la identitat i la importància de les arrels culturals en les persones migrants a partir de l’experiència d’una mare soltera coreana que cria el seu fill petit als suburbis del Canadà, decidida a proporcionar-li una vida millor que la que va deixar enrere. Tres títols de la secció TOPS abracen el gènere del coming-of-age per explicar històries de creixement personal dels seus protagonistes. War Pony, coronat a Cannes amb la Càmera d’or, és una de les pel·lícules amb més veritat i pols del certamen. Riley Keough (Zola), neta d’Elvis Presley, codirigeix aquest retrat dels joves indis d’una reserva de Nebraska, un dels llocs més pobres de Nord-amèrica. El hoyo en la cerca, de Joaquín del Paso, reflexiona sobre l’educació i la diferència de classes al seu país des d’un campament d’estiu d’una prestigiosa escola privada, on els alumnes reben entrenament físic, moral i religiós amb la intenció de convertir-los en l’elit del demà. A Palm Trees and Powerlines, de la directora Jamie Dack, la Lea és una adolescent desencantada i alienada, que veu en un home que li duplica l’edat una escapatòria al seu estiu descafeïnat. El seu realisme per abordar una temàtica complicada i les seves excel·lents interpretacions li van donar el premi a millor direcció a Sundance, el Premi del Jurat a Deauville i quatre nominacions als Independent Spirit Awards. Aquests guardons han nominat també amb quatre candidatures el thriller Emily the criminal, del debutant John Patton Ford, la història d’una estafadora (Aubrey Plaza) de Los Angeles inclosa a la llista de les millors pel·lícules de l’any segons l’expresident Obama. Lena Dunham torna a dirigir un llarg després de dotze anys. Sharp stick és una comèdia sexual on està acompanyada de Jennifer Jason Leigh, Taylour Paige i Jon Bernthal (The Bear), i fa tremolar la moral de l’espectador. Una altra pel·lícula provocadora és Bodies Bodies Bodies, d’Halina Reijn, nominada als Independent Spirit i protagonitzada per un grup d’amics que organitzen una festa aprofitant l’aïllament forçat pel pas d’un huracà. Del drama a l’slasher amb la comèdia negra Dual, de Riley Stearns, que barreja la ciència-ficció i l’humor delirant i surrealista, no exempt d’una freda violència física i emocional. La cloenda d’Americana 2023 anirà a càrrec d’Acidman, d’Alex Lehmann, un dels referents del cinema independent actual gràcies a títols com Paddleton o Blue Jay. Una pel·lícula intimista, plena de nostàlgia i multiguardonada que fa servir la scifi com a excusa per tractar les relacions personals. Palm Trees and Powerlines, de la directora Jamie Dack, NEXT, els nous valors de l’indie En aquesta edició, la secció NEXT descobreix nous valors de l’indie amb deu títols. Entre ells, les road movies, The Unknown Country, de Morrisa Maltz, una mirada als personatges solitaris que transiten l’Amèrica profunda protagonitzada per Lilly Gladstone (Certain Women), i Unidentified Objects, que ens introdueix un dels temes d’aquesta edició: la ciència-ficció com a excusa per parlar de les relacions personals i els personatges LGTBIQ+. Something You Said Last Night, coming of age protagonitzat per una noia trans guardonat a Toronto, San Sebastián o Rotterdam. Els directors de ¿Qué hacemos con Maisie? tornen a l’escena indie amb un drama d’introspecció amb localitzacions i fotografia excel·lents, Montana Story, que ens acosta al retrobament de dos germans al ranxo familiar per cuidar del seu pare malalt i compta en el seu repartiment amb Haley Lu Richardson (The White Lotus). També Linoleum, una de les joies de l’edició que combina la ciència-ficció, el drama i la comèdia, ens portarà cares conegudes de sèries, en aquest cas Rhea Seehorn, de Better Call Saul. Claudia Sainte-Luce omple de sensibilitat una petita i entranyable història d’amor i música, amb un repartiment coral, en Amor y matemáticas, la primera pel·lícula mexicana de la selecció. Americana porta dues aproximacions a comunitats marginades. Every Day in Kaimuki, estrenada a Sundance, és la primera producció de Hawai de la història del festival i ens acosta a la manca d’oportunitats dels joves de Honolulu. Know Your Place, màxima guardonada al passat festival de Seattle, és un debut honest i directe sobre la identitat, l’amistat i el sentiment de pertànyer a una comunitat, en aquest cas l’etíop. Dos títols més de gènere, completen la secció NEXT: El club del odio, una història de terror quotidià de Blumhouse rodada en un pla seqüència amb la qual ha debutat Beth de Araújo, sacsejant tots els festivals per on ha passat, i Jethica, una comèdia lowcost situada a l’Amèrica profunda, nou treball de Pete Ohs. La secció de curtmetratges SHORTS és una de les apostes més potents d’aquesta edició. A la tradicional sessió de títols del festival de Sundance s’afegeixen tres sessions més, amb produccions nominades als Oscar (The Fling Sailor, My Year of Dicks) i altres presents als principals festivals del món. Entre els seus plats forts, If I Go Will They Miss Me, premiat com a millor curt de ficció a Sundance, i Stranger Than Rotterdam With Sara Driver, Premi especial del jurat al mateix festival. Linoleum, de Colin West Americana Film Fest 2023 compta amb la col·laboració de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona, la Diputació de Barcelona, Acció>Cinema, el Consolat General dels Estats Units, la Casa del Quebec, la Fundación Casa de México en España, Casa Amèrica Catalunya, la Fundació Víctor Grífols i Lucas. | |