El Cor de Cambra Francesc Valls, interpreta per setè any consecutiu el Cant de la Sibil·la a la Catedral de Barcelona
El Cor de Cambra Francesc Valls presenta, per setè any consecutiu, la nit de Nadal, just abans de la Missa del Gall, la recuperació històrica del Cant de la Sibil·la a la Catedral de Barcelona.
El Cant de la Sibil·la és un drama sacre que es va deixar de representar a la Seu barcelonina l’any 1575. La Sibil·la és un personatge femení vestit a l’antiga amb riques vestidures i que amb una espasa a la ma, anuncia l’Apocalipsi.
L’ampli fons documental conservat a la Catedral ens ha permès, d’acord amb l’ideari de recuperació musical del Cor de Cambra Francesc Valls, recrear i oferir als ciutadans de Barcelona, després de més de 400 anys, el cant sibil·lí amb la mateixa melodia i en els mateixos espais en què es va desenvolupar al s. XVI. El Cor de Cambra Francesc Valls, gràcies a les investigacions del Dr. J. Baucells, arxiver de la Seu barcelonina, ha pogut recuperar aquest drama sacre en els mateixos espais i en una forma molt propera a com es representava al segle XVI.
La Catedral conserva un dels fons documentals més importants d’Europa, la qual cosa ha permès utilitzar la tonada pròpia i única de la Sibil·la de la Catedral, diferent de la que és tradicional a Mallorca i a altres indrets, i així recrear, molt acuradament, la cerimònia renaixentista barcelonina.
Com es tradició, el Cor encarrega a un autor de prestigi una revisió contemporània del Cant de la Sibil·la. Aquest any se li ha encarregat al compositor belga Johan Dujick. En les darreres edicions s’havia encarregat a Jordi Cervelló, Josep Vila, Vic Nees, Narcís Bonet i Xavier Pagès-Corella.
imatge de la Sibil·la. Eulàlia Fantova, contralt – Fotògraf: Nestor Pindado
Representació del Cant de la Sibil·la
Lloc: Catedral de Barcelona
Dia: Dijous, 24 de desembre de 2015
Hora: 23:30 h (just abans de la Missa del Gall)
Entrada: Gratuïta
El Cor de Cambra Francesc Valls va ser fundat el novembre del 2003 per tal de participar de forma regular en més de 70 misses conventuals anuals a la Catedral de Barcelona, oferint setmanalment un variat repertori de motets i cants polifònics en funció dels textos propis de cada dia litúrgic.
Constituït per un grup estable de vuit a dotze cantants professionals, alguns dels seus membres també actuen com a xantres i animadors del cant del poble en laudes, vespres, viacrucis i misses dominicals i festives, garantint la seva presència en més de 350 oficis anuals.
El treball del Cor de Cambra Francesc Valls es desenvolupa bàsicament en tres àmbits:
– La interpretació de la polifonia religiosa de tots els temps, per a ser cantada als oficis de la Seu.
– La recuperació del patrimoni musical sacre de la Catedral de Barcelona, tant per a ser re-introduït novament en la litúrgia, com per a la seva difusió.
– El foment de la composició d’obres polifòniques religioses, per a enriquir-ne el repertori.
Els seus directors titulars han estat, per aquest ordre: Rafael Murillo, Jorge Coré i Pere Lluís Biosca i David Malet. Des del gener de 2015 n’assumeix novament la direcció Pere Lluís Biosca.
Sobre Pere Lluís Biosca, director
Considerat com un dels directors catalans dedicat a la música vocal amb més projecció, Pere Lluís Biosca manté una intensa tasca com a director titular de diverses formacions i com a pedagog de la direcció coral. Nascut a Vilafranca del Penedès el 1977, es formà a Barcelona amb Mireia Barrera, Josep Vila i Pierre Cao, i a Hèlsinki amb Matti Hyökki.
El seu interès per la música antiga el portà a crear La Xantria, un grup vocal dedicat a la recuperació i interpretació del repertori català anterior al segle XIX amb qui ha realitzat dos enregistraments per a Musièpoca sobre la música inèdita de Josep Mir i Llussà i Tomàs Milans i Godayol. Cal destacar que el disc dedicat a la música de Josep Mir i Llussà amb La Xantria i Vespres d’Arnadí va rebre el premi Museé d’Or al millor enregistrament europeu de l’estiu de l’any 2011, entre d’altres.
Com a director, també ha participat al Gran Teatre del Liceu preparant les parts corals de diverses produccions com, per exemple, Hagman hagman de L. Balada.
Actualment, és director titular des de la seva fundació del Cor de Cambra ARSinNOVA, amb qui ha rebut nombrosos premis – Premi Nacional de Cant Coral (Gijón, 2013) -, del Cor de Noies del Palau de la Música Catalana, del Cor de Cambra Francesc Valls de la Catedral de Barcelona i del Cor d’Homes d’Igualada.
Sobre Eulàlia Fantova, Sibil·la
Neix a Badalona el 1983. Comença el seus estudis musicals en l’especialitat de piano a l’edat de vuit anys i cursa Grau Elemental i Grau Mig al Consevatori Professional de Música de Badalona. Posteriorment, s’especialitza en cant amb els professors Montserrat Comadira, Margarida Lladó, Mireia Pintó, Alan Branch i Lambert Climent. Ha realitzat cursos de perfeccionament amb Mark Padmore, Nany Argenta i Kurt Widmer, així com masterclasses amb Dolors Aldea.
Paral·lelament als seus estudis musicals, cursa la diplomatura en Educació Musical a la Universitat Autònoma de Barcelona i la finalitza el 2004.
Com a solista, ha actuat en òperes com El petit escuraxemeneies de Benjamin Britten, Billy Budd, del mateix autor i Dido i Eneas de Henry Purcell. Ha realitzat col·laboracions amb La Fura dels Baus en les produccions d’Orfeo de Monteverdi i les Cinc cançons hongareses de Béla Bartók. Ha representat la Petite Messe Solemnelle de Gioachino Rossini amb el Cor de la Universitat Rovira i Virgili i amb el Cor Vivaldi. Amb aquesta darrera formació ha participat en la producció dels Pastorets d’Albert Guinovart, i ha realitzat l’enregistrament de la mateixa obra amb el segell Columna Música. Té gran experiència en produccions de música sacra, entre les quals destaquen el Beatus Vir, el Magnificat i el Gloria d’Antonio Vivaldi, l‘Oda per el dia de Santa Cecilia 1683 de Henry Purcell o la Missa en Do major de W.A.Mozart.
Ha col·laborat amb l’Auditori Educa fent la producció Aigua escrita i dirigida per Mariona Vila.
Compta amb una gran experiència dins del món coral. Ha treballat durant set anys amb el Cor Madrigal sota la direcció de Mireia Barrera i hi ha realitzat diverses produccions al Gran Teatre del Liceu, així com també diversos enregistraments i programes a capella. Amb aquest mateix cor ha col·laborat amb directors com Lawrence Foster, Robert King, Franz-Paul Decker, Mstislav Rostropóvitx, Salvador Mas, Juanjo Mena i Antoni Ros Marbà.
Actualment, és membre actiu del Cor de Cambra Francesc Valls, el qual se centra en acompanyar el culte de la Catedral de Barcelona amb polifonia religiosa de tots els temps, fer concerts i altres projectes musicals.
Ha participat en l’últim acte inaugural d’aquest centre interpretant els Valsos Amorosos de J. Brahms a la sala Oriol Martorell, i recentment, amb el pianista Carles Marigó ha interpretat un concert d’autors catalans dins l’exposició Barcelona i els jocs florals al Museu d’Història de Barcelona. Està becada per l’ESMUC amb la beca Victòria dels Àngels, gràcies a la qual ha enregistrat un CD de música catalana amb el segell Columna Música. Recentment també ha estat becada per la fundació Anna Riera.
És guanyadora del concurs de cant “Ciutat de Premià” celebrat el maig passat i recentment ha rebut una menció d’honor al II Concurs de Cant Líric de la Fundació Valvi celebrat al conservatori Isaac Albéniz de Girona l’Octubre de 2009.