DOCBARCELONA 2016 Directors i protagonistes convidats
• Jorge Caballero, director de Paciente
- Denis Delestrac, director de Freightened. El preu real del transport marítim
- Pieter Van Eecke, director de Samuel in the Clouds
- Pau Faus, director d’Alcaldessa
- Pep Gatell, director de Campo a través. Mugaritz, intuyendo un camino
- Brian Hill, director de City of Dreams – A Musical
- German Kral, director d’Un tango más (Our Last Tango)
- Maria Teresa Larraín, directora de Niña Sombra (Shadow Girl)
- Sean McAllister i Raghda Hasan, director i protagonista de Síria: una història d’amor (A Syrian Love Story)
- Rokhsareh Ghaem Maghami, directora de Sonita
- Diego Mas, director de Sexe, maraques i chihuahues
- Louie Palu, director de Kandahar Journals
- Manuel Pérez i Laia Forné, director i protagonista de Metamorphosis
- José Manuel Pinillo i Toni Segarra, director i protagonista de Toni Segarra: un tipo que escribe anuncios
- Pere Portabella, màster class 7 Plans 7
- Léa Rinaldi, directora d’Esto es lo que hay
- Martín Solá, director de La familia chechena
- Marcela Zamora, directora d’El cuarto de los huesos
- Eriz Zapirain, director de Hoy abrirá sus puertas
• Veronika Lišková, directora de Daniel’s World
• Friedrich Moser, director d’A Good American
Jorge Caballero
DIRECTOR DE PACIENTE LATITUD DOCSBARCELONA
El director presentarà la pel·lícula i el webdoc IMPACIENTE creat a partir del documental: Divendres 27 de maig / 20:15h / CCCB Auditori
Jorge Caballero va néixer a Colòmbia. És el coordinador del Màster sobre Documental Creatiu Webdoc de la UAB. També és productor i director de GusanoFilms. Ha dirigit les pel·lícules Bagatela, Nacer i Paciente, premiades a BAFICI i Tribeca Film Institute. Amb Bagatela planta la seva càmera en els passadissos, despatxos i sales dels jutjats de primera instància de Bogotà, en els quals es tramiten delictes menors. S’enfronta a les desproporcionades conseqüències que els seus actes li poden implicar a l’acusat. Un retrat d’una ciutat, i per extensió del país, a partir de la resposta judicial que es dóna a conductes que són, per sobre de tot, conseqüència dels seus propis fracassos: atur, drogues i marginalitat. Amb Nacer, va completar el relat de sis dones per desmitificar el part hospitalari i veure com el país rep els seus nous ciutadans. El documental es va gravar a l’Hospital Matern Infantil de Bogotà, ubicat al costat de l’Institut oncològic, i mentre rodava es va adonar de moltes similituds entre la benvinguda i el comiat d’aquests ciutadans. Convençut de la importància de indagar també sobre la mort, arriba a la història de Nubia, protagonista de Paciente, una dona que encarna la valentia de totes les mares que cuiden, lluiten i protegeixen la vida dels seus fills. Tot i conviure amb l’angoixa de perdre la seva filla, aconsegueix enfrontar-se amb admirable fermesa als laberíntics processos del sistema de salut colombià. Amb aquest darrer documental ha guanyat la Bisnaga de Plata a la Millor Direcció del Festival de Màlaga.
També desenvolupa projectes interactius i transmèdia. Ha guanyat dues vegades el Premi Nacional de Documental a Colòmbia.
Denis Delestrac
DIRECTOR DE FREIGHTENED. EL PREU REAL DEL TRANSPORT MARÍTIM SECCIÓ OFICIAL
Col·loquis amb el director:
Divendres 27 de maig / 19:45h / Aribau Club
Diumenge 29 de maig / 16:15h / Aribau Club
Als seus inicis Denis Delestrac va treballar com a fotògraf, periodista i escriptor als Estats Units. El 2001 comença la seva carrera al món del cinema quan coneix el llegendari fotògraf Steve McCurry, que després es convertiria en el protagonista del documental The Face of the Human Condition. Aquest va ser el primer lliurament de la sèrie Nomads, que va portar el jove director arreu del món i va forjar la seva veu creativa.
Al 2009 es va associar amb el productor executiu Mark Achbar (director de The Corporation) i va filmar Pax Americana. El film va rebre nombrosos premis i va conduir Denis cap al seu següent documental, Sand Wars. Amb Sand Wars va guanyar 15 premis, incloent un Gold Panda, el Greenpeace Prize i un Gemini Award.
Va fer els seus primers passos dins el fotoperiodisme als Estats Units, cobrint els aldarulls de Los Angeles i les eleccions presidencials del 1992 i el setge de Waco el 1993. El 1999 va ser nomenat editor de cap de l’edició francesa de la revista Penthouse. En aquestes dues dècades, Delestrac ha publicat en diversos mitjans nord-americans i europeus, entre ells el diari Le Monde. Ha escrit llibres sobre arquitectura i geopolítica, un d’ells amb seu amic Noam Chomsky (The Future Society).
Actualment viu entre Barcelona i Paris.
Pieter Van Eecke
DIRECTOR DE SAMUEL IN THE CLOUDS SECCIÓ OFICIAL
Col·loquis amb el director:
Divendres 27 de maig / 22:00h / Aribau Club
Dissabte 28 de maig / 19:45h / Aribau Club
Pieter Van Eecke va néixer a Bèlgica el 1975. Ha estudiat Filosofia (Ghent State University) i Escultura (Sint-Lucas Brussels). Fa anys que viu i treballa a Amèrica del Sud, on va començar la seva carrera com a director de cinema.
El seu primer documental, Goudougoudou (2011), es va presentar a diversos festivals de cinema. Aquesta onomatopeia és el nom que els haitians han inventat per parlar d’allò sobre el que no es pot parlar: el terratrèmol. Per a les persones que el van patir, el fet d’estar viu es va reemplaçar pel fet de ser un supervivent. La seva carn i els seus ossos havien escapat a la destrucció, però ara, són els vius els que corren entre els morts o els morts els que ho fan entre els vius? Deu haitians i haitianes, que van reprendre el fil de la seva vida en un escenari dantesc, donen els seus testimonis íntims d’una existència completament trastocada per la mort i el caos. Aquesta pel·lícula explora com la gent, després d’allò impensable, fa el seu duel, lluita per aconseguir una mena de quotidianitat i construeix nous somnis i esperances.
Samuel in the clouds és el seu primer llargmetratge.
Pau Faus
DIRECTOR D’ALCALDESSA SESSIONS ESPECIALS
Col·loqui amb el director:
Dijous 26 de maig / 21:30h / Aribau Club
Pau Faus va néixer a Barcelona el 1974. És llicenciat en arquitectura i director de tres curtmetratges.
El primer d’ells, La ciudad jubilada, neix d’un projecte d’investigació sobre els horts autoconstruïts al voltant dels rius de la ciutat de Barcelona. El treball es va formalitzar amb una publicació La Ciudad Jubilada. Breve Diccionario sobre los Huertos informales en los ríos de Barcelona i un documental breu. Una reflexió sobre la sempre complexa convivència entre la ciutat formal i la ciutat informal, a partir de pràctiques que, lluny de ser anecdòtiques, aporten moltes pistes sobre el que realment passa darrere del suposat ‘ordre urbà’.
El seu segon curt documental, Entre bastidores (‘Za Kulasmi’), recull relats dels guardes de seguretat del Centre d’Art Contemporani Zamek Ujazdowski de Varsòvia (Polònia), en el qual Faus va viure un parell de mesos. El vídeo curt Pedagogy es pregunta on és el límit de la nostra passivitat i el migmetratge SÍ SE PUEDE. Siete días en PAH Barcelona (2014), estrenat al Festival de Cine de Málaga, mostra el dia a dia de la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca, incansable moviment ciutadà que defensa el dret a un habitatge digne.
Alcaldessa és el seu primer llargmetratge, amb el qual ha guanyat la Bisnaga de Plata a la Millor Direcció Documental al Festival de Cine de Màlaga, on s’ha estrenat.
Pep Gatell
DIRECTOR DE CAMPO A TRAVÉS. MUGARITZ, INTUYENDO UN CAMINO SECCIÓ OFICIAL
Col·loqui amb el director:
Divendres 27 de maig / 17:30h / CCCB Teatre
Pep Gatell va néixer l’any 1954 a Barcelona. Des de 1980 és un dels sis directors artístics de la prestigiosa companyia catalana de teatre La Fura dels Baus. Ha col·laborat en el desenvolupament de llenguatge furero, un mètode de creació col·lectiva basat en la fricció i sota una única tirania, “la millor idea és la que val”.
Ha realitzat més de 200 posades en escena diferents entre teatre, instal·lacions, performances, macroespectacles, cinema i òperes, representades en quatre continents. Va ser director del primer laboratori de teatre digital del grup, Work-In-Progress-97, creant telepresències entre ciutats connectades per RDSI amb actors reals i virtuals, un projecte afavorit per la CEE. Col·labora en les primeres edicions d’Art Futura, entorn que li dóna la possibilitat de treballar amb programadors de robots de Silicon Valley. Amb Rebeca Allen realitza El Bosc Animat, amb 120 monitors al sostre del Mercat dels Flors de Barcelona. Imparteix conferències a la UPC, UPM, Elisava, IED.
Sempre a la recerca de noves percepcions en les seves obres, col·labora amb el departament de R+D del tercer restaurant del món Mugaritz i com a director artístic en la cerimònia d’inauguració dels jocs olímpics per a joves a la ciutat de Nanjin. Al festival internacional de Xangai de noves tendències va presentar el 2014 una revisió de l’òpera xinesa més popular, White Snake. Actualment prepara un macroespectacle sobre la memòria per a la ciutat cultural europea 2017 en Aarus (Dinamarca).
Brian Hill
DIRECTOR DE CITY OF DREAMS – A MUSICAL SESSIONS ESPECIALS
Col·loqui amb el director Brian Hill:
Dijous 26 de maig / 19:15h / CCCB Auditori
City of Dreams – A Musical és un documental dirigit per Sam Benstead i Brian Hill, que visitarà Barcelona amb motiu del festival. Reconegut cineasta britànic, a més del director de Century Films, ha fet més de 60 pel·lícules per a la televisió del seu país, moltes de les quals han estat guardonades, incloent documentals musicals i drames que mostren el talent dels intèrprets britànics. Hill també ha realitzat un número considerable de sèries documentals, entre elles True Voice of…, un grapat de monòlegs signat per alguns dels millors actors britànics.
Songbirds, rodat en una presó de dones, va ser seleccionat pel Festival de Sundance. També és el responsable de reeixides ficcions per a televisió, com Consent o Falling Apart, i del llargmetratge documental Climate of Change, que el va portar arreu del món en la cerca de petites comunitats o individus que lluiten contra el canvi climàtic.
El seu darrer treball, City of Dreams – A Musical, és un original documental musical que ens mostra una escola del barri de Dharavi a Bombai, el suburbi més gran d’Àsia. La contemplació del dia a dia dels nens es combina amb les coreografies a l’estil Bollywood, en què ells mateixos ens expliquen cantant els seus somnis i esperances.
German Kral
DIRECTOR D’UN TANGO MÁS (OUR LAST TANGO) CLOENDA
Col·loqui amb el director:
Diumenge 29 de maig / 19:00h / Aribau Club
German Kral va néixer a Buenos Aires el 1968 i es va traslladar a Alemanya el 1991 per estudiar cinema a la Munich Film School. A l’actualitat viu entre les dues ciutats.
Les seves pel·lícules han estat mostrades en nombrosos festivals internacionals i han rebut premis arreu del món. Entre 1993 i 1996 ja va treballar amb Wim Wenders en la pel·lícula A Trick of the Light. Entre els anys 2000 i 2002 Kral va dirigir tres documentals per a la televisió alemanya. La seva pel·lícula Música cubana, amb la producció executiva del mateix Wenders i estrenada al Festival de Cinema de Venècia (2004), s’ha venut a tot el món.
Entre el 1999 i el2008 va produir i dirigir un llargmetratge per al cinema sobre un grup de cantants de tango de Buenos Aires, amb el títol El último aplauso, una coproducció entre Argentina, Alemanya i Japó. Guardonat el 2009 al Festival de Cinema Documental de Munic, va obtenir a més distribució a Argentina, Alemanya i Espanya. Al costat del reconegut guionista argentí Fernando Castets, va escriure el guió Chau Buenos Aires, una comèdia social ambientada al barri porteño de Nueva Pompeya durant la crisi de desembre de 2001. El seu darrer documental, Un tango más, posarà punt i final a la dinovena edició de DocsBarcelona. La història de la parella icònica del tango formada per Juan Carlos Copes i María Nieves Rego, en clau de docu-ficció, és un viatge a través del temps, sensible i intel·ligent, que també ha produït Wenders.
.
Maria Teresa Larraín
DIRECTORA DE NIÑA SOMBRA (SHADOW GIRL) SECCIÓ OFICIAL
Col·loquis amb la directora:
Dijous 26 de maig / 21:45h / Aribau Club
Dissabte 28 de maig / 17:45h / Aribau Club
Maria Teresa Larrain va néixer a Xile el 1951. El 1976 va marxar a Canadà, on es va graduar en estudis de Ràdio i Televisió a la Ryerson University de Toronto. Ha treballat com a cineasta independent durant més de 25 anys. Els seus documentals tracten temes sobre justícia social (diversitat, inclusió, minories).
Ha dirigit El Juicio de Pascual Pichun, Dolores, Looking for Findley i Amor Amargo.
Mentre edita la seva última pel·lícula a Toronto, la cineasta comença a perdre la vista. Decideix viure sola el dolor i tancar les portes del seu passat, convençuda que mai més no podrà treballar com a artista. No obstant, la notícia de la mort de la seva mare fa que torni al Xile natal que va abandonar 30 anys enrere. Caminant pels carrers de Santiago coneix un món diferent que la inspira: el dels venedors ambulants cecs de La Alameda, la principal avinguda de la ciutat. Niña Sombra és un viatge commovedor cap a les profunditats de la ceguesa, en una narració autobiogràfica plena de coratge i sentit de l’humor per enfrontar-se a una nova vida.
Veronika Lišková
DIRECTORA DE DANIEL’S WORLD SECCIÓ OFICIAL
Col·loquis amb la directora:
Dijous 26 de maig / 19:45h / Aribau Club
Divendres 27 de maig / 18:00h / Aribau Club
Veronika Lišková va néixer a Praga l’any 1982. Es va graduar en estudis culturals a la Charles University, i també en guió i dramatúrgia a l’Acadèmia d’Arts Escèniques a Praga. Va ser l’editora en cap del Novy Prostor magazine, un popular diari txec venut per ciutadans amb baixos ingressos i persones sense llar. Ha cooperat amb la televisió txeca com a directora i guionista de documentals. Actualment treballa a l’Institut de Film Documental a Praga com a responsable en formació documental per a cineastes de la regió central i est d’Europa.
Daniel’s World és el seu primer llargmetratge. Retrata un jove estudiant i escriptor de 25 anys, el primer membre de la comunitat txeca de pedòfils que parla obertament de la seva malaltia. Mai no ha abusat de cap nen i es planteja sotmetre’s a una castració química. Ha acceptat que mai no podrà tenir una relació ni sexe amb ningú que l’estimi. Decideix donar la cara per superar la por d’unes fantasies i desitjos sexuals que l’empresonen i són incomprensibles per la societat. Un retrat sensible de la seva lluita diària per conviure amb si mateix que ens enfronta a una realitat incòmoda. Seleccionat a la darrera edició de la Berlinale, va guanyar el Premi del Públic al Festival de Jihlava (República Txeca) i una Menció Especial del Jurat al Festival de Budapest.
Sean McAllister i Raghda Hasan
DIRECTOR I PROTAGONISTA DE SÍRIA: UNA HISTÒRIA D’AMOR (A SYRIAN LOVE STORY) SECCIÓ OFICIAL
Col·loqui amb el director:
Divendres 27 de maig / 21:45h / Aribau Club
Dissabte 28 de maig / 18:15h / Aribau Club
Sean McAllister va néixer al Regne Unit el 1965. La seva reeixida carrera professional va començar amb Working For The Enemy (1997) i The Minders (1998), totes dues nominades per la Royal Television Society Awards, i es va consolidar amb el premi del Jurat de Sundance per The Liberace Of Bagdad (2004). Japan: a Story Of Love And Hate (2008) s’endinsa en la societat nipona i el seu materialisme per mostrar l’obediència (que en ocasions arriba a ser aclaparadora) com a tret inherent d’aquesta cultura. Amb The Reluctant Revolutionary (2012) McAllister viatja al Iemen, on es trobava el 2011 quan la primavera àrab estava a punt d’esclatar al país, col·lapsat pels 33 anys de mandat d’Ali Abdullah Saleh. El documental segueix el viratge ideològic de Kais, un pare de família que passa de voler la pau a qualsevol preu a participar a la revolta. Amb A Syrian Love Story (2015) McAllister segueix els passos de l’Amer i la Raghda durant cinc anys, des de Síria fins a l’exili a França. Durant el rodatge, MacAllister va ser detingut. La trajectòria de McAllister continua sorprenent i inspirant a públic de tot el món.
L’activista siriana Raghda Hasan és la protagonista d’aquesta història d’amor i revolució. Va conèixer l’Amer a la presó i en sortir van formar una família, amb quatre fills. Empresonada i alliberada de nou coincidint amb l’esclat de la primavera àrab a Síria, la família marxa al Líban amb la intenció de buscar asil polític a França. Allà, la impotència de Raghda creix quan veu el patiment del seu país des de la distància.
Rokhsareh Ghaem Maghami
DIRECTORA DE SONITA INAUGURACIÓ
Col·loquis amb la directora:
Dimecres 25 de maig / 19:30h / Aribau Multicines. Cerimònia d’Inauguració (entrada amb invitació)
Dijous 26 de maig / 17:45h / Aribau Club
Divendres 27 de maig / 16:00h / Aribau Club
Rokhsareh Ghaemmaghami va néixer a l’Iran i va estudiar cinema i animació a la Tehran Art University. Els seus assajos d’investigació estan inclosos en el llibre Animated Documentary: A New Way to Express publicat en persa el 2009. Amb Going Up the Stairs (2011) i el documental animat Cyanosis (2007), la directora iraniana s’apropa al món de l’art, des de perspectives ben diferents. Amb Cyanosis ho fa a partir de la figura del pintor Jamshid Aminfar, que utilitza objectes trobats al carrer per crear unes obres inquietants d’art viu. Rokhsareh Ghaemmaghami anima les seves pintures, revelant una rica vida interior i una difícil infància. Molestat per la policia i ridiculitzat pels transeünts, els seus amics l’ajuden a preparar una exposició. Alhora, Aminfar es torna a enamorar. A Going Up the Stairs (2011) retrata Akram, una dona analfabeta de 50 anys que va esdevenir una artista plàstica espontània quan el seu petit nét li va demanar un dibuix. El resultat va ser una poderosa i primitiva pintura, que Akram va amagar sota la catifa per protegir-la de possibles ulls crítics. Una història càlida, reveladora i sorprenentment graciosa per reflexionar sobre la realitat de les dones i l’art al món islàmic. Altres dels seus treballs són els documentals Pigeon Fanciers (2000), A Loud Solitude (2010) o Born 20 Minutes Late (2010). Amb Sonita, el seu darrer títol, va guanyar al Festival de Sundance el Gran Premi del Jurat i el Premi del Públic, i el Premi al Millor Documental del Festival Internacional de Cinema Documental d’Amsterdam (IDFA), entre d’altres guardons.
Diego Mas
DIRECTOR DE SEXE, MARAQUES I CHIHUAHUES LATITUD DOCSBARCELONA
Col·loquis amb el director:
Dijous 26 de maig / 18:00h / CCCB Auditori / Visionat Interactiu
Dissabte 28 de maig / 18:00h / CCCB Auditori / Projecció del documental
Diego Mas va néixer a Espanya. Com a productor és conegut per Cama adentro (Jorge Gaggero, 2004), No sos vos, soy yo (Juan Taratuto, 2004), Ataque verbal (Miguel Albadalejo, 1999) i Madrid 11-M:
Todos íbamos en ese tren (2004).
Productor i director d’anuncis, vídeos musicals, programes de televisió i nombrosos documentals per a canals de TV com ARTE, TVE, Canal + Francia, Canal + España, TVG, FR3, TF1, ARD, ZDF, SWF, WDR, MDR, EE.UU. redes, VH1, Calle 13 i Canal 22.
Ha estat delegat del canal ARTE a Espanya (1998-1999) i director de continguts de Filmanova Group (2003-2005), portant la producció delegada de One day in Europe (Hannes Stöhr) i Within the way without (Lawrence Boulting). Productor executiu de Tuve un sueño contigo (Gonzalo Justiniano), Live-in maid (Jorge Gaggero) i la TV movie Diario de un skin (Jacobo Rispa), per Telecinco.
Actualment és programador del Festival Documenta Madrid, una tasca que també ha desenvolupat per altres certàmens, com el Festival de Cinema Europeu de Sevilla, el Festival de Cinema de Ronda i el Festival 4 Écrans.
Friedrich Moser
DIRECTOR D’A GOOD AMERICAN SECCIÓ OFICIAL
Col·loquis amb el director:
Dijous 26 de maig / 19:15h / Aribau Club
Divendres 27 de maig / 17:45h / Aribau Club
Friedrich Moser va néixer el 1969 a Àustria. És llicenciat en Història i Estudis Germànics per la Universitat de Salzburg. La seva carrera professional va començar com a periodista de televisió a Bolzano (Itàlia) i el 2001 va fundar la productora de cine i televisió blue+green communication.
És professor de la Universitat de Viena i de l’Institut Tècnic de Comunicació de Bressanone, així com responsable d’una vintena de documentals, bona part d’ells com a director i també productor. Entre ells destaca Los negocios de Bruselas (¿Quién dirige la Unión Europea?), un docu-thriller que es submergeix en la zona grisa sota la superfície de la Unió Europea, una notable incursió en el món dels més de 15 mil grups de pressió existents a la capital d’Europa, en els conglomerats de relacions públiques, els ‘think tanks’, les seves xarxes de poder que ho abasten tot i els seus estrets vincles amb les elits polítiques.
A DocsBarcelona 2016 presentarà A Good American, l’emocionant història del desxifrador de codis de la NSA Bill Binney.
Louie Palu
DIRECTOR DE KANDAHAR JOURNALS SECCIÓ OFICIAL
Col·loquis amb el director:
Dijous 26 de maig / 17:30h / Aribau Club
Dissabte 28 de maig / 20:00h / Aribau Club
Louie Palu (Toronto, 1968) és un reconegut fotògraf professional, amb un llarga trajectòria de més de 24 anys, en què ha guanyat multitud de premis internacionals. La seva obra és coneguda pels seus projectes de llarga durada sobre temes polítics i socials.
En els inicis de la seva carrera com a fotògraf, entre el 1991 i el 2003, va recollir la vida minera al nord d’Ontario. Des del 2006 fins al 2010 va cobrir la guerra a Afganistan, realitzant diverses sèries fotogràfiques i curtmetratges sobre el conflicte. Va començar com fotògraf ‘embedat’ a Kabul, Helmand, Farah i Kandahar, una pràctica a la qual tornaria anys més tard. Retratar per primer cop el suïcidi d’un terrorista, immolat amb una bomba al cos, el marcaria per sempre, així com les batalles de l’Operació Medusa a Pashmul. El 2007, conscient de les dificultats de conciliar els terminis de lliurament del seu material amb les seves ambicions artístiques, es va tornar a embedar en un convoy de marins americans amb un projecte propi. El resultat va ser una colpidora sèrie d’instantànies, exposada als Estats Units i Canadà, i reconeguda amb una beca del Pulitzer Center On Crisis Reporting.
Després d’aquest reeixit treball, Palu canviaria d’escenari i es traslladaria a un territori que considera encara més perillós que Afganistan, la frontera de Mèxic amb els Estats Units, per fotografiar la guerra de la droga. A partir del 2011 es va concentrar en la realització del seu documental Kandahar Journals, basat en les seves pròpies experiències a l’Afganistan. Actualment viu a Washington, però viatja sovint a Toronto, la seva ciutat natal, on desenvolupa un projecte de llarga durada retratant els ‘sense sostre’, que a l’hivern sobreviuen a la ciutat canadenca a -40°C.
Manuel Pérez i Laia Forné
DIRECTOR I PROTAGONISTA DE METAMORPHOSIS LATITUD DOCSBARCELONA
Col·loqui amb el director i la protagonista:
Divendres 27 de maig / 21:00h / CCCB Teatre
Manuel Pérez (Barcelona, 1978) estudia direcció cinematogràfica al C.E.C.C de 1999 a 2003. Desenvolupa la seva trajectòria professional combinant el seu treball de realitzador amb el d’ajudant de direcció en diversos llargmetratges, sèries de televisió i espots publicitaris. Entre els seus treballs com a director, podem destacar el curtmetratge Korscha, estrenat al Festival de Sitges 2009, on va participar a la secció oficial a competició, així com el llargmetratge documental L’hora del pati, i les sèries de televisió EOS, Anotacions i Ksual.
L’any 2013 estrena el llargmetratge de ficció Frontera, rebent el premi a millor director al Festival de Málaga de la Secció ZonaZine. La pel·lícula participa en diversos festivals tant nacionals com internacionals, i rep els guardons següents: la Bisnaga de Plata a la Millor Interpretació Masculina al festival de Málaga (ZonaZine); el premi a la Millor Fotografia a la secció oficial del Festival de Cinema Espanyol de Toulouse i el premi a la Millor Banda Sonora a la secció oficial del Festival Internacional de Cinema de Costa Rica.
Laia Forné, protagonista de Metamorphosis, també participarà en el col·loqui amb el públic després de la projecció del documental a DocsBarcelona. Aquesta jove sociòloga, especialitzada en l’anàlisi i la gestió dels espais públics, desencantada de les velles formes de fer política, es compromet amb el procés de “Guanyem Barcelona” des dels seus inicis. Els seus ulls encuriosits ens guiaran a través dels desafiaments que suposa un model d’organització política horitzontal i la gestió dels reptes que se’n deriven. De la seva mà també descobrirem els debats i les discussions internes, i serem testimonis de la presa de decisions.
José Manuel Pinillo i Toni Segarra
DIRECTOR I PROTAGONISTA DE TONI SEGARRA: UN TIPO QUE ESCRIBE ANUNCIOS LATITUD DOCSBARCELONA
Col·loqui amb el director i el protagonista:
Divendres 27 de maig / 19:15h / CCCB Teatre
José Manuel Pinillo va néixer a Barcelona l’any 1965. Va fundar Mubimedia i Urano Films, des d’on va produir i realitzar diversos projectes televisius i de vídeo, webs i interactius. Va ser director de continguts de TVE i es va encarregar de dirigir la programació i continguts de La 2 en la transició cap a un canal cultural que culmina el 2011. El 2014 dirigeix el documental La promesa digital i actualment es troba preparant la seva primera producció de ficció.
Toni Segarra és el creatiu espanyol de major prestigi internacional. De la mà del seu germà Paco, va fer els seus primers textos en Vinizius, on va treballar com a redactor, a mitjans dels 80. D’aquí va passar a Vizeversa, en la qual va coincidir amb Ramón Roda i David Caballero, i després a Contrapunto Madrid, amb la qual va aconseguir un Gran Premi a Cannes per “Pippin” (1989), la popular campanya per TVE protagonitzada per una entranyable gosseta. Després de tornar a Vizeversa, Segarra va decidir engegar la seva pròpia agència, Casadevall Pedreño & SPR, de la qual poc temps després sortiria per incorporarse a Delvico Bates Barcelona, on va guanyar multitud de premis. El 1996 va crear SCPF, juntament amb Lluís Cuesta, Ignasi Puig i Félix Fernández de Castro, agència amb la qual guanyaria encara més premis i on actualment treballa per a marques com a BMW, Evax o Banc Sabadell. Toni Segarra és el pare de grans claims publicitaris com: “T’agrada conduir?” i “Benvingut a la república independent de casa teva”. Ha rebut infinitat de reconeixements en festivals nacionals i internacionals, com Cannes, Nova York, Londres, FIAP, el c de c, El Sol, Epica, Clio, Laus, One Show y Communication Arts, entre d’altres.
Pere Portabella Màster Class / 7 PLANS 7
Auditori de la Pedrera
Divendres 27 de maig a les 19.30h
7 plans 7 és la proposta anual de DocsBarcelona a una personalitat del món audiovisual. Enguany, amb motiu de l’estrena d’“Informe General II”, Pere Portabella reflexionarà sobre el llenguatge cinematogràfic amb 7 plans o seqüències especialment triats per a l’ocasió. Des dels seus inicis, Pere Portabella ha mantingut un compromís polític amb els moviments de rebuig a la dictadura de Franco. Va ser elegit senador a les primeres eleccions democràtiques i va participar a la redacció de la Constitució Espanyola. Portabella és una de les figures més rellevants del cinema del nostre país amb una trajectòria de més de cinc dècades. Amb la seva productora Films 59, va impulsar produccions emblemàtiques del cinema espanyol com “Viridiana” de Luis Buñuel (1961). Ha dirigit “Vampir-Cuadecuc” (1970), “Umbracle” (1972) i “El Silenci abans de Bach” (2007), entre d’altres.
Amb “Informe general I” (1976), rodada els mesos posteriors a la mort de Franco, realitza un documental amb les tècniques d’un film de ficció. 40 anys després estrena “Informe general II” (2016) utilitzant la mateixa tècnica per retratar el marc d’una greu crisi sistèmica. Ha estat distingit amb la Creu de Sant Jordi i la Universitat Autònoma de Barcelona l’ha investit Doctor Honoris Causa. El MOMA de Nova York ha adquirit algunes de les seves pel·lícules per al seu fons.
Léa Rinaldi
DIRECTORA D’ESTO ES LO QUE HAY SECCIÓ OFICIAL
Col·loquis amb la directora:
Dijous 26 de maig / 21:15h / CCCB Auditori
Dissabte 28 de maig / 16:00h / CCCB Teatre
Léa Rinaldi va néixer a França l’any 1982. Va realitzar un Màster d’Audiovisual a la Universitat de la Sorbonne i també un curs de literatura a la Universitat de l’Havana, a Cuba. En els seus inicis, Léa va treballar com a periodista independent i va cobrir l’actualitat cinematogràfica per a Canal+, Ciné Cinéma i MK2. Paral·lelament, va dur a terme els seus propis projectes, curtmetratges i films documentals.
Ha realitzat dos documentals sobre l’obra de Jim Jarmusch, icona del cinema independent nord-americà:
Behind Jim Jarmusch (2010) i Travelling at Night with Jim Jarmusch (2014).
Durant sis anys, aquesta documentalista francesa va seguir a Cuba l’activitat del reeixit grup de rap Los Aldeanos. La seva distància de l’oficialisme, amb rimes crítiques i una vida precària converteixen la seva expressió musical no només en un esforç sinó també en un risc. Des de l’assetjament policial fins als primers concerts a Estats Units, on són qüestionats per no criticar prou al castrisme, la cinta explica com transcorre la vida d’una societat musical de l’escena underground de la illa amb gairebé tot en contra.
Inclou imatges de Silvito el Libre, el fill raper de Silvio Rodríguez.
Martín Solá
DIRECTOR DE LA FAMILIA CHECHENA SECCIÓ OFICIAL
Col·loquis amb el director:
Dissabte 28 de maig / 20:00h / CCCB Auditori
Diumenge 29 de maig / 17:15h / CCCB Auditori
Martín Solá va néixer a Argentina. Va estudiar cinema documental a Barcelona i direcció de cinema a Buenos Aires. Va cursar estudis de teologia a l’Escola de Teologia Ortodoxa Sant Gregori Palamàs de
Barcelona. Des del 2008 és professor a diferents escoles de cinema de Barcelona, Madrid i Buenos Aires. El seu primer curtmetratge Àpat a casa de família va ser seleccionat per la Bienal “Jeune Creació europea 2006/2007”. Ha realitzat tres llargmetratges documentals, Caja cerrada (2008), Mensajero (2011) i Hamdan (2013).
Amb La familia chechena, el títol que presenta a DocsBarcelona 2016, Solá torna al documental antropològic d’observació indagant en l’experiència de viure en territoris ocupats per una altra nació. Si a Hamdan (2014) reconstruïa a través del retrat de Hamdan Alí Mahmoud Sefan el conflicte israelià-palestí, aquí pren com a protagonista a Abubakar i la seva família per apuntar al conflicte entre russos i txetxens.
Marcela Zamora
DIRECTORA D’EL CUARTO DE LOS HUESOS SECCIÓ OFICIAL
Col·loquis amb la directora:
Divendres 27 de maig / 18:30h / CCCB Auditori
Diumenge 29 de maig / 16:00h / CCCB Teatre
Marcela Zamora va néixer a Nicaragua l’any 1980. Es va graduar com a documentalista a l’escola de Cinema i Televisió de San Antonio de los Baños, a Cuba. La seva obra es caracteritza per l’interès en temàtiques de gènere i drets humans.
Actualment dirigeix la secció de vídeo documental del diari digital salvadorenc El Faro. En la seva filmografia destaquen 5 llargmetratges i 10 curtmetratges documentals, projectats a Amèrica, Europa, Àsia i Àfrica, entre els quals figuren Xochiquetzal: la casa de las flores bellas i María en tierra de nadie, llargmetratge premiat en festivals. Els seus últims treballs són El espejo roto, Las Aradas, masacre en seis actos i El cuarto de los huesos, que presenta a DocsBarcelona 2016, una mirada audaç sobre la violència social que es viu a El Salvador. Les mares que han perdut els fills a causa de la guerra entre bandes juvenils busquen el seus cossos a l’Institut de Medicina Legal, on s’acumulen diàriament cadàvers sense nom ni familiars identificables. Durant l’última dècada les persones assassinades s’han comptat per desenes de milers. Els antropòlegs forenses salvadorenys s’enfronten a una tasca titànica per recuperar les restes humanes que s’amaguen en tombes clandestines per tot el país. La majoria són joves, víctimes de diversos tipus de violència: agressions entre bandes juvenils, desaparicions durant la migració als Estats Units i, a les tombes més profundes, la sagnant guerra civil que es va viure de 1980 a 1992.
Eriz Zapirain
DIRECTOR DE HOY ABRIRÁ SUS PUERTAS LATITUD DOCSBARCELONA
Col·loqui amb el director:
Dissabte 28 de maig / 18:15h / CCCB Teatre
Eriz Zapirain va néixer el 1974. Ha centrat el seu treball en la realització de documentals sobre la cultura basca i, especialment, sobre la seva música durant les dècades dels 60, 70 i 80. Ell és l’autor de diversos documentals sobre la diàspora basca als Estats Units i dos documentals sobre futbol. L’àrbitre (2008) va ser convidat al New York Soccer Film Festival.
Completen la seva filmografia Badago (Hay caldo) (65’, 2001), Los Bieter (55’, 2004), Los Saizarbitoria (60’, 2005), No hay mus (60’, 2005), Viajes íntimos (70’, 2009), Zai Zoi Bele (6 x 35’, 2009), Un trozo de queso (99’, 2012), Vuelta a California (2 x 60’, 2013) i Costureros (85’, 2014).