Actors i actrius joves que van tenir una gran oportunitat actuant en
principi només els dimarts al Teatre Victòria. Feien funcions alguns
matins per a les escoles i per la nit pels adults. Un total de 16
funcions entre el 8 de gener i el 14 de març. I es van guanyar a pols
una nova tongada d’actuacions però ara durant 1 mes, canviant de
teatre, també amb la gran responsabilitat d’omplir dijous, divendres,
dissabte (2 funcions ) i diumenge. Més dies, més publicitat, més
comunicació…
Mateix repartiment, mateix equip… i sempre sota la direcció de Paco
Mir que ha vist com la seva adaptació de La plaça del Diamant de La
Rodoreda va agradar molt.
L’OBRA
La plaça del Diamant, publicada per primer cop el 1962, és
considerada l’obra més emblemàtica de Mercè Rodoreda i un clàssic
de la novel·la de postguerra. Aquesta adaptació dirigida per Paco Mir
(Tricicle) i produïda per la Companyia Eòlia compta amb 7 actors que
interpretaran més de 20 dels personatges de la novel·la. L’espectacle
té un doble repte: intentar ser fidel a l’esperit de l’obra a la vegada
que donar un tractament visual contemporani a aquesta novel·la
cabdal de la literatura catalana.
Amb el rerefons de l’arribada de la República i de la guerra civil,
aquesta novel·la, que inicialment s’anomenava Colometa, se centra
en el personatge de la Natàlia, la Colometa, una dona jove que en
representa moltes d’altres a qui va tocar viure un període de la
història especialment cruel. La Natàlia accepta sense rondinar tot allò
que la vida, i el seu marit Quimet, li imposen. Arriba a acceptar que li
canviï el nom pel de Colometa. Com moltes dones de l’època, veurà
anar-se’n i morir els seus estimats, passarà gana i tindrà dificultats
per tirar endavant els fills. Enfonsada en un matrimoni que no li
proporciona felicitat i unida a un home egoista, la Natàlia renuncia a
la seva pròpia identitat cedint tot el protagonisme al seu marit,
acceptant els convencionalismes d’una època que deixava la dona en
un segon pla. Al llarg del text, el lector va descobrint la resignació
d’aquesta dona davant la realitat que li ha tocat viure.
La novel·la és també una crònica ideal de la Barcelona de postguerra i
de com va marcar aquest període històric la vida dels barcelonins.
PACO MIR DIXIT
Un parell de preguntes essencials per a Paco Mir: Com has adaptat la
novel·la a la realitat escènica?
«A una novel·la sempre hi ha massa material per fer una obra de
teatre; el més difícil és anar treien, o potser millor escollir quines són
les trames que han de quedar-se i quines no són del tot necessàries.
Cada cosa que treus és una petita traïció a l’autora, una traïció
obligada perquè les obres tenen una duració limitada. El més
important ha estat, tot i l’ofici de traïdor que acompanya al
d’adaptador, preservar el to poètic de l’autora que és una cosa que,
d’acord amb els comentaris que ens han fet, hem aconseguit
plenament.
«I la segona. Què significa per a un adaptador i director que torni als
escenaris ara amb tots els honors una obra que va començar
tímidament a representar-se els primers dies de la setmana?
«La producció de la PLAÇA va néixer com un projecte escolar però
quan vam tenir l’adaptació i vam veure com evolucionaven els
assajos i el disseny de la producció vam comprendre que teníem
entre mans un producte que tenia molta volada, així que vam programar funcions de nit per adults que vam confirmar la qualitat del nostre espectacle. Les funcions, tot i fer-se en horaris poc habituals, es van omplir, és a dir, que la pròrroga en horaris convencionals ens la vam guanyar a pols.»
LA COMPANYIA EÒLIA
La Companyia Eòlia està formada per professionals que han estat
alumnes d’Eòlia, Escola Superior d’Art Dramàtic. Els 7 actors que van
representar l’obra a partir de gener de 2019, ara repeteixen al Teatre
Poliorama.
JOSEP GALINDO D’EÒLIA
És sens dubte l’ideòleg del projecte Eòlia (que té molts vessants). I
volem que hi digui la seva:
«La plaça del Diamant és un text genial. No em cansaré de repetir-ho.
Diverses generacions han ofert la seva versió teatral del clàssic de
Mercè Rodoreda. Aquest cop ha estat Paco Mir amb un grup de joves
intèrprets, talents emergents dels quals en sentirem a parlar, i un
equip creatiu entregat a sumar esforços en un projecte que seria de
risc per a qualsevol productora convencional.»
Aquesta és la tercera producció de la companyia teatral Eòlia, que va
néixer amb la voluntat de donar a llum projectes que promoguin la
creació i el talent per sobre dels noms. I que ofereixin noves mirades
als fonaments de la nostra cultura. En aquest camí que s’està
realitzant, no faltaran altres propostes, diverses, que donaran veu a
creadors, creadores i intèrprets, així com als nostres clàssics i als
clàssics més universals.»
LA PLAÇA DEL DIAMANT- REPARTIMENT I EQUIP
Direcció i Dramatúrgia: Paco Mir
Producció: Companyia Eòlia
Intèrprets:
Carla Pueyo
Uri Callau
Núria Bonet
Georgina Llauradó
Rai Borrell
Fran Lahera
Ariadna Camps
Escenografia i Vestuari: Jordi Bulbena
Projeccions: Berberecho Productions
Música original: Jofre Bardagí
Música cordes invisibles: Josep Maria Bardagí
Il·luminació: Ignasi Morros
Disseny de so: Ricardo González
Caracterització: Toni Santos
Ajudant de Direcció: Tony Casla
Producció executiva: Conchita Pons
Una producció de la Companyia Eòlia, amb la col·laboració d’Eòlia
ESAD, Tricicle, Annexa, Jordi Bonet i Dagoll Dagom.
Espectacle en català
Durada aproximada: 90 minuts