«Himmelweg», un dels textos més coneguts de Juan Mayorga, arriba al Teatre Akadèmia en una nova producció d’Atrium Escena Digital protagonitzada per Cristina Plazas, Guillem Gefaell i Raimon Molins Joan Rodón signa la creació i direcció digital que inclou el «live cinema» amb la integració de realització en directe i imatges prèviament enregistrades que conviuen amb la direcció escènica de Molins, la manipulació de titelles i l’escenografia de Kike Blanco Juan Mayorga ha obtingut els següents guardons, entre d’altres: Premio Europa Nuevas Realidades Teatrales (2016), Premio Nacional de Teatro (2007), Valle-Inclán (2009), Ceres (2013), La Barraca (2013), Nacional de Literatura Dramática (2013), Nacional de las Letras “Teresa de Ávila” (2016), Max al millor autor (2006, 2008 i 2009) i a la millor adaptació (2008 i 2013) i Premio Princesa de Asturias de las Letras 2022.El 12 d’abril de 2018 va ser nomenat membre de la Real Academia Española, on ocupa la butaca “M”. Himmelweg està basada en fets reals i ens recorda com la prograganda nazi va organitzar una visita de representants de la Creu Roja internacional a Theresiendstadt al juny de 1944. L’equip d’intèrprets el completen Sònia Gardés (que també signa el disseny i construcció de titelles) i Anna Roy. Pel que fa a l’equip tècnic, a la feina de Rodón i Blanco se sumen Mingo Albir (il·luminació), Glòria Viguer (vestuari), Molins (espai sonor) i Efrén Bellostes (so i programació). L’obra es podrà veure del 21/12 al 15/01. El 22/12 hi haurà un col·loquipostfunció amb la companyia de l’espectacle i la participació de Cristina Garcia Desplat, vocal de la junta de la secció d’intervenció social del COPC (Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya). Sinopsi de l’obra Himmelweg podria inscriure’s en el terreny del teatre històric i polític. Una rondalla del passat que serveix per a parlar-nos de l’actualitat, per a reflexionar sobre com les nostres ments són modelades a conveniència dels estaments de poder. La peça és un joc teatral que presenta un tríptic de personatges que viuran un potent conflicte: una delegada de la Creu Roja encarregada d’inspeccionar un camp de concentració, el comandant nazi que organitza una «farsa» per a ocultar les veritables condicions dels presoners i el portaveu de la comunitat jueva, que no sap si treballa per la salvació del seu poble o col·labora amb els botxins. Entre la comèdia i el drama, actors i personatges són manipulats com a titelles en una farsa que s’inspira en fets reals del 1944 i que ens parlen i ens qüestionen al s. XXI. Juan Mayorga: «A primera vista, Himmelweg és una obra de teatre històric. En realitat és -vol ser- una obra sobre l’actualitat. Parla d’un home que s’assembla a gairebé tota la gent que coneixem: té una sincera voluntat d’ajudar als altres; vol ser solidari; l’espanta el dolor aliè. No obstant això, no és prou fort com per a desconfiar del que li diuen i li ensenyen. Per a veure-hi amb els seus propis ulls i anomenar les coses amb les seves pròpies paraules. Es conforma amb les imatges que els altres li donen. I amb les paraules que els altres li diuen.» Cristina Plazas: «Mayorga és capaç d’agafar un fet real que ens pertoca a tothom i crear una dramatúrgia i una història que pugui interessar a un públic més ampli. Per això és un dels més grans autors dramàtics d’aquest segle i del passat. « Raimon Molins: «Himmelweg és una de les obres més representades de l’autor arreu del món, per tant, una de les més universals. Si bé és cert que la temàtica més notòria és la de la memòria històrica, també ho és que l’altra és el punt de vista des del qual percebem -o ens fan percebre- la realitat en la qual creiem viure. A través d’aquest “canal” (televisió, diaris, ràdios, internet…) som informats, ens fem una idea del nostre entorn històric, social, polític i alhora som inevitablement manipulats.» Cristina Plazas © Felipe Mena Atrium Escena Digital «El projecte d’Escena Digital respon a una necessitat de fer conviure les arts en viu amb les arts numèriques o digitals. Creem un tercer llenguatge, que és el de la il·lusió, el llenguatge visual i audiovisual, unint totes aquestes eines que tenim. Les nostres propostes treballen amb robòtica, que ens facilita el punt de vista dins de l’espectacle. Treballem amb els directes («live cinema») i amb la generació d’imatges digitals. La idea de companyia canvia i, de cop i volta, l’equip artístic i tècnic s’uneix i es fusiona. Un programador, un dissenyador digital… fan que l’equip sigui molt especialitzat i molt gran i ho fem d’aquesta manera, a través de l’escena digital perquè creiem que és la manera de poder-nos expressar a través d’aquestes històries que en podríem dir clàssiques. Aquesta combinació ens serveix molt per a poder explicar d’on venim i, sobretot, on podem acabar arribant.» Raimon Molins Horaris de funcions De dimecres a dissabte*: 20 h *Dissabte 7 i 14/01 (doble funció): 17 h i 20 h Diumenge: 18 h Període de Festes: 24/12: No hi ha funció 25/12 (Nadal): 20 h 26/12 (Sant Esteve): 20 h 31/12: No hi ha funció 1/01 (Any nou): 20 h 5/01: No hi ha funció 6/01 (Reis): 20 h Diumenge 4/12 acomiadem «El Papa» amb totes les localitats exhaurides!!! | |