L’indie que trenca fronteres arriba a l’Americana Film Fest 2020 |
La programació del festival de cinema independent nord-americà, més social que mai, s’obre a les produccions de Mèxic i el Quebec Les últimes pel·lícules de Xavier Dolan, Abel Ferrara, Kevin Smith, Harmony Korine o Denis Côté encapçalen un cartell amb 60 títols La Filmoteca de Catalunya dedicarà una retrospectiva a l’obra del documentalista James Steve, convidat al festival Homenatge a l’indie neorealista de Charles Burnett i la seva òpera prima, l’aclamada i invisible Killer of Sheep |
Barcelona, 12 de febrer de 2020 · El festival Americana celebrarà del 3 al 8 de març als cinemes Girona i Zumzeig la seva setena edició, amb una programació que trenca fronteres i s’obre per primer cop a tot el territori nord-americà i a la seva multiculturalitat fundacional, amb pel·lícules dels mexicans Gael García Bernal, David Zonana i Luke Lorentzen i produccions del Quebec de dos veterans de l’indie, Xavier Dolan i Denis Côté, un dels directors convidats enguany. Americana acollirà en la seva nit inaugural, el 3 de març, una comèdia millennial, Saint Frances, debut d’Alex Thompson reconegut amb el premi especial del jurat i del públic al festival d’Austin, SXSW. Aquesta mirada honesta i empàtica a la decisió de ser mare serà la primera de les setze produccions que tindran la seva estrena espanyola a festival. |
L’indie del Quebec |
Denis Côté (Les états nordiques, Vic + Flo Saw A Bear), convidat pel festival, presentarà l’estrena del film Ghost Town Anthology. A Irénée-les-Neiges, una localitat aïllada de dos-cents habitants del Quebec, Simon Dubé mor en un accident de cotxe. A partir d’aquest moment, mentre el poble està de dol, el pas del temps s’altera, els dies es prolonguen sense fi i apareixen persones desconegudes. Un conte de fantasmes present a la Berlinale i al passat festival de San Sebastián. Americana 2020 acollirà la première catalana d’un altre cineasta del Quebec, Xavier Dolan (Yo maté a mi madre, Tom en la granja i Mommy), una de les veus més excel·lents del cinema independent de l’última dècada. La seva vuitena pel·lícula, Matthias & Maxime, estrenada al Festival de Cannes, és la història de dos amics que es qüestionen la seva identitat sexual després de rodar un curt en el qual es besen. L’enfant terrible canadenc torna a parlar dels conflictes d’identitat, i en aquesta ocasió amb el seu registre més autobiogràfic. |
Steve James a la Filmoteca de Catalunya |
El reputat documentalista Steve James, nominat a l’Oscar en dues ocasions, serà el protagonista d’una retrospectiva a la Filmoteca de Catalunya i visitarà el festival. La retrospectiva inclou quatre dels documentals de James: Hoop Dreams, en el qual segueix la pista durant quatre anys a dos estudiants afroamericans mentre persegueixen el seu somni de convertir-se en jugadors professionals de bàsquet; Life itself (2014), on narra la vida de Roger Ebert, un dels crítics de cinema més influents dels Estats Units; The Interrupters, amb el qual s’endinsa als barris de Chicago per mostrar com treballen els mediadors per eliminar la violència als carrers, i Abacus: Small Enought to Jail, on una petita institució financera es converteix en l’única companyia jutjada durant la crisi hipotecària dels Estats Units del 2008. El festival també estrenarà dins la seva programació la sèrie documental de 10 episodis America to me, co-dirigida entre d’altres amb Bing Liu (Minding the Gap), una mirada a la desigualtat d’oportunitats que pateix la comunitat afroamericana fins i tot en una de les escoles públiques més progressistes i amb més diversitat de Chicago. |
Rebels de Hollywood |
Amb Honey Boy, l’autobiografia de Shia LaBeouf (Indiana Jones, Transformers, Nymphomaniac), el polèmic actor i director fa les paus amb el seu passat. Dirigit per la israeliana Alma Har’el i escrit i interpretat per ell mateix i Lucas Hedges (Manchester frente al mar, Tres anuncios en las afueras, Lady Bird), recrea l’explosiva relació amb el seu pare al llarg d’una dècada i va ser gestat en una clínica de desintoxicació. La catarsi emocional de LaBeouf va guanyar el Premi Especial del Jurat al Festival Sundance i el Hollywood Film Award al millor guió de l’any, i està nominat en quatre categories als Independent Spirit Awards. La programació d’Americana inclourà un altre biopic d’una estrella rebel del cinema de Hollywood, en aquest cas el de la mítica actriu i activista Jean Seberg, icona de la Nouvelle Vague francesa. Kristen Stewart protagonitza Seberg, una història que Benedict Andrews ha rescatat de l’oblit i que retrata la seva connexió amb el moviment Black Power i l’espionatge que va patir per part de l’FBI. Arriba a Americana sense distribució confirmada a Espanya, després del seu pas per Venècia i la secció Perles de San Sebastián. |
El cinema dels oblidats |
Tres produccions mexicanes eixamplen les fronteres d’Americana posant el focus en els oblidats d’aquest país, ple de contrastos. El plat fort és Mano de obra, rebuda a Toronto i San Sebastián com un dels més esperançadors debuts de la collita indie de l’any. L’òpera prima de David Zonana, director d’impecables curtmetratges, és una metàfora sobre la lluita de classes, produïda per Michel Franco i protagonitzada per Luis Alberti (La jaula de oro, Carmín Tropical, Luciérnagas) i autèntics treballadors de la construcció. Gael García Bernal, des de la ficció, i Luke Lorentzen, des del documental, retraten la capital mexicana com una ciutat on la violència i la pobresa ho engoleixen gairebé tot. Amb el seu segon film com a director, Chicuarotes, García Bernal es mostra molt crític amb el poder i conscient del deute d’un país amb tota una generació. El protagonista d’Amores perros reflexiona sobre el futur de la societat mexicana a partir de dos joves que, en el seu intent per alliberar-se, es toparan permanentment amb la seva pròpia ombra. El documental Midnight Family, de Luke Lorentzen, denuncia la precària situació en què es troba el sistema de salut mexicà acompanyant l’ambulància de la família Ochoa. Ciutat de Mèxic, amb nou milions de persones, només compta amb 50 ambulàncies públiques, i tot un esquadró de serveis pirates, paramèdics no certificats i xarxes de suborns. |
Homenatge a Charles Burnett |
La secció The Lost Sessions retrà homenatge a un cineasta de culte, Charles Burnett (Mississippi, 1944), un dels referents del cinema independent americà que va rebre l’Oscar honorífic el 2018. Americana programarà quatre títols que difícilment es poden veure en pantalla gran fora del festival, entre ells la seva òpera prima i títol més aclamat de la seva cinematografia, Killer of Sheep (1977), rodada amb 10.000 dòlars i estrenada comercialment tres dècades més tard amb l’ajuda de Steven Soderbergh. La mirada neorealista de Burnett analitza en aquesta petita joia oblidada la vida diària d’una humil família afroamericana de Los Angeles. El festival també projectarà el segon llargmetratge del cineasta, My Brother’s Wedding (1983), i dos dels seus curtmetratges, Several Friends (1969) i The Horse (1973). |
Abel Ferrara, Kevin Smith i Harmony Korine, veterans de l’indie |
Americana programa tres títols de tres autèntics veterans de l’indie. Amb el documental The Projectionist, Abel Ferrara (El asesino del taladro, Teniente corrupto) ret homenatge al Nova York underground dels anys 70 i 80 a partir del retrat de Nick Nicolaou, immigrant grec, projeccionista de pel·lícules porno i propietari d’una cadena de cinemes low cost que ha aconseguit sobreviure als canvis en la indústria i la distribució a força de reinventar-se. Kevin Smith recupera a Jay & Silent Bob Reboot uns personatges que van veure la llum per primera vegada fa vint-i-cinc anys a la mítica Clerks, Jay (Jason Mewes) i Bob el silenciós (el mateix Kevin Smith). The Beach Bum, l’última pel·lícula de Harmony Korine (Spring Breakers, Kids), és una comèdia macarra protagonizada por Matthew McConaughey. Segueix les desventures de Moondog, un poeta hippie, caòtic i amb talent que es veu obligat a acabar un llibre per la seva editorial. |
Cròniques de l’Amèrica profunda |
Quatre títols d’aquesta edició viatgen Amèrica endins per mostrar-nos la complexitat del país. Burning Cane, una de les cintes més alternatives de la temporada, es podrà veure a Americana en primícia a l’Estat. Amb només dinou anys, Phillip Youmans va sacsejar el darrer festival de Tribeca, on aquest insight en la Louisiana profunda i rural, la violència familiar i la vida dels líders espirituals de l’església baptista, va aconseguir guanyar tres premis, inclòs el de millor pel·lícula. I dels camps de sucre a una comunitat russa de Milwaukee, amb l’esbojarrada comèdia política Give me Liberty, de Kirill Mikhanovsky, que segueix les passes d’un conductor d’ambulàncies. A partir de la seva pròpia experiència, Mikhanovsky traça un relat intens i agredolç que és alhora un retrat humanista de les comunitats marginades. Després del seu pas per Sundance i la Quinzena de realitzadors de Canes, va ser nominada en quatre categories als Independent Spirit Awards. Mickey and the bear, debut en la direcció de l’actriu Annabelle Attanasio (The Knick, Bull), ens portarà al cor de Montana de la mà d’una adolescent (Camila Morrone) i el seu pare (James Badge Dale), un veterà d’ànim voluble i en ple dol, i The Death of Dick Long, primer llargmetratge en solitari de Daniel Scheinert (Swiss Army Man), que va captivar públic i crítica a Sundance, ens farà viatjar a un petit poble d’Alabama. |