Joan Yago torna al TNC amb la gira de Breve historia del ferrocarril español del 31 d’octubre al 3 de novembre


Joan Yago torna al TNC amb la gira de Breve historia del ferrocarril español, una obra de teatre documental escrita des d’una mirada burleta i política


Després de dues temporades a Madrid, Breve historia del ferrocarril español està de gira i farà quatre funcions al Teatre Nacional de Catalunya: es podrà veure del 31 d’octubre al 3 de novembre a la Sala Tallers (entrades exhaurides).

Breve historia del ferrocarril español es va estrenar l’any 2022 i ha estat un èxit tant de públic com de crítica. L’obra és una producció del Centro Dramático Nacional (INAEM), amb autoria de Joan Yago, direcció de Beatriz Jaén i interpretació de Paloma Córdoba i Esther Isla.

Tot un escàndol de tripijocs, corrupteles i gresques interminables
Amb una mirada posada en l’origen del capitalisme a Espanya i en la seva estreta relació amb la família reial, el dramaturg Joan Yago torna al TNC per presentar-nos Breve historia del ferrocarril español, un espectacle de teatre documental des d’una mirada burleta i evidentment política.

Gairebé dos segles separen el primer viatge del ferrocarril Madrid-Aranjuez i la inauguració de l’AVE a la Meca; gairebé dos-cents anys en què tot ha canviat i alhora tot continua sent com era. Un exercici de memòria que, alhora, pot arribar a ser un exercici de justícia.

Beatriz Jaén, directora de l’obra 
Sobre l’escenari, dues dones s’endinsen en un viatge valent i desenfadat al segle XIX per reconstruir juntes la història del primer ‘pelotazo’ del capitalisme a Espanya: el desenvolupament de la “nostra” xarxa ferroviària. Tot un escàndol de tripijocs, corrupteles i gresques interminables la posada en escena dels quals ens permetrà conèixer aquells i aquelles que es van enriquir a costa nostra.

La filòsofa Anne Dufourmantelle diu que l’escàndol sobrevé esquinçant-nos completament i enderrocant qualsevol referència o punt de suport. I aquesta idea m’agrada perquè és aquí, en aquest desgavell que provoca, on apareix la possibilitat que alguna cosa nova s’esdevingui. Tant de bo la posada en escena d’aquesta obra sigui, així, un elogi de l’escàndol capaç de fer saltar dels seients els qui s’animin a pujar a aquest tren.