Xavier Albertí ha presentat la seva setena temporada com a director artístic del Teatre Nacional de Catalunya, una temporada que suposa la consolidació del seu projecte artístic i que es mostra sota el lema Conquesta i resistència. La temporada 2019-2020 aplega fins a 27 espectacles de teatre, música, dansa i circ, amb més de 300 artistes. Com a servei públic, es continua amb la labor de fer del TNC no només un teatre sinó també un equipament cultural obert a tothom i en què tant importants són les representacions teatrals com la reflexió entorn de les propostes escèniques, ja sigui a través de les publicacions dels textos de les obres, dels clubs de lectura o de les activitats paral·leles als espectacles.
La Temporada 2019-2020 s’inaugura amb La Rambla de les Floristes, de Josep Maria de Sagarra (10/10/19 – 24/11/19). Jordi Prat i Coll, que trasllada al segle XXI la gran oda de Sagarra a la Rambla, torna a la Sala Gran del TNC després de l’èxit d’Els Jocs Florals de Canprosa, de Santiago Rusiñol, un muntatge que va aconseguir èxit de públic i de crítica. Aquesta temporada torna per dirigir un clàssic de la dramatúrgia catalana amb Rosa Boladeras de protagonista i 13 intèrprets més.
Tot seguit la Sala Gran acull Mrs. Dalloway, de Virgina Woolf amb versió de Michael De Cock, Anna Maria Ricart i Carme Portaceli. L’obra, dirigida per Carme Portaceli, és una producció del Teatro Español i Teatre KVS Brussel·les que es programarà per Nadal: del 12/12/19 al 04/01/20. En aquest text recentment estrenat a Madrid, Woolf parla de feminisme, de mercantilisme, de bisexualitat, de medicina, del suïcidi… i del buit existencial, que és, probablement, el que més connecta d’aquesta novel·la amb la nostra actualitat.
D’acord amb la política d’encàrrecs del TNC a autors contemporanis catalans, a la Sala Gran s’estrenarà Justícia, de Guillem Clua. Guillem Clua debuta a la sala Gran amb un ambiciós text sobre la identitat catalana, amb direcció de Josep Maria Mestres i amb un excel·lent repartiment, encapçalat per Josep Maria Pou i Vicky Peña. Es podrà veure del 13/02/20 al 22/03/20.
El segon text sorgit de l’encàrrec del TNC, en aquest cas en col·laboració amb l’Institut Valencià de Cultura, és La casa de les aranyes, de Paco Zarzoso, amb direcció de Lurdes Barba i del mateix Paco Zarzoso. Es tracta d’una de les obres més delicades i commovedores de l’autor que es podrà veure del 22/01/20 al 09/02/20 a la Sala Petita del TNC. Posteriorment, es podrà veure del 14 al 23/02/20, al Teatre Principal de València.
El tercer text encarregat pel Teatre Nacional de Catalunya és Monroe-Lamar, de Carles Batlle. L’obra, amb direcció de Sergi Belbel i protagonitzada per Elisabet Casanovas i Laura Conejero, ficcionalitza una trobada entre les actrius Hedy Lamarr i Marilyn Monroe que podria alterar el curs de la guerra freda. Es podrà veure del 14/05/20 al 14/06/20 a la Sala Petita del TNC.
L’última producció pròpia de la temporada a la Sala Gran serà Les veus interiors, d’Eduardo De Filippo amb direcció de Xavier Albertí. Una comèdia esbojarrada sobre els danys de la desconfiança. Es tracta d’una de les obres neorrealistes del dramaturg italià Eduardo De Filippo, que reflexiona sobre la maldat humana i la ruïna material de la Itàlia de postguerra. Pere Arquillué i nou intèrprets més protagonitzen una història a la frontera entre somni i realitat que convida l’espectador a escoltar la seva pròpia veu interior, la veu de la pròpia consciència.
Per tancar la temporada, i en l’àmbit internacional, es representarà Enter Achilles, de Lloyd Newson (DV8 Physical Theatre), que es podrà veure a la Sala Gran del TNC del 9 al 12 de juliol de 2020 gràcies a la col·laboració entre el TNC i el Festival Grec. Enter Achilles és l’espectacle mític de Lloyd Newson que en aquesta ocasió es presentarà de la mà de la prestigiosa companyia de dansa contemporània Rambert de Londres i del Sadler’s Wells Theatre. Un espectacle llegendari de la dansa contemporània que vint-i-cinc anys després girarà per tot el món i farà una parada d’excepció a Barcelona.
Epicentre patrimonial de la temporada 2019-2020: Epicentre Pioneres
A les històries del teatre català d’abans de la Guerra Civil, no hi figuren gaires noms d’escriptores. Bona part de les dramaturgues més brillants van tenir carreres d’una notable brevetat, sovint per causes biogràfiques que les van allunyar dels escenaris. En força casos, a més, van decidir signar amb pseudònims masculins per esquivar els imperatius morals de la seva època. L’epicentre de la temporada 2019-2020 vol ajudar a rescatar d’un oblit particularment injust algunes d’aquestes veus femenines, fonamentals per comprendre millor la nostra herència dramàtica.
Passat Ridorta… (Adaptació teatral de Solitud), de Víctor Català, amb dramatúrgia d’Albert Arribas i direcció d’Alícia Gorina, és l’espectacle central d’aquest epicentre. En aquesta adaptació dramàtica de la novel·la més coneguda de Víctor Català, que es podrà veure del 05/03/20 al 05/04/20 a la Sala Petita, Caterina Albert alça la veu d’un dels personatges femenins més apassionantsde la literatura catalana. Un periple d’una enorme intensitat vital, marcat per la magnètica descoberta del desig, el cru aprenentatge de la soledat i la lúcida comprensió dels dolors que pesen sobre el món.
Abonaments de la Temporada 2019-2020
A partir d’avui mateix a les 20 h, el TNC posa a la venda els abonaments de la nova temporada, els quals mantenen els preus de la temporada actual i ofereixen fins a un 42% de descompte.
Abonament 10, a 150 € (15 € l’entrada).
Abonament 10 jove, a 100 € (10 € l’entrada).
Abonament 4, a 70 € (17,5 € l’entrada).
Abonament 3, a 60 € (20 € l’entrada).
Abonament 2, a 45 € (22,5 € l’entrada).
Paral·lelament, a partir del dia 19 de juny, el TNC posa a la venda de les entrades de la nova temporada al públic en general i continua la venda d’abonaments.
Presentació de la nova temporada per Xavier Albertí, director artístic del TNC:
Conquesta i resistència
Els fonaments de la vida humana són inestables, i només ens proporcionen una certa solidesa quan s’arrelen justament en la pròpia inestabilitat.
És sobre la fragilitat que s’edifiquen els principals terrenys de la identitat: tant pel que fa a la memòria, la identitat sexual o la llengua, com pel que fa als rols socials, el reconeixement públic o els pactes de convivència.
Si volem comprometre’ns activament amb la dignitat humana, només ho podem fer a través d’aquesta fragilitat. Mostrant-nos en disposició d’assumir la fragilitat que caracteritza la nostra realitat, sense que això signifiqui en absolut renunciar al diàleg crític i combatiu amb els paisatges que ens envolten.
Els territoris de la dignitat són alhora diversos i pantanosos. Calen molts esforços per conquerir-ne alguna parcel·la, i molta tenacitat per resistir els nombrosos embats que els amenacen.
És per això que hem volgut adoptar el lema de «conquesta i resistència» per a la temporada 2019/2020, amb la voluntat de posar èmfasi sobre aquesta tensió ètica que retrobarem sovint a la programació.
Més info https://www.tnc.cat/ |