El 2019 ArtsLibris assoleix la desena edició, que tindrà lloc els dies 26, 27 i 28 d’abril

El 2019 ArtsLibris assoleix la desena edició, que tindrà lloc els dies 26, 27 i 28 d’abril com a colofó de la setmana en què la ciutat de Barcelona celebra el Dia del Llibre.

Aquesta edició d’aniversari presenta novetats importants. Per primer cop, la fira expandirà les seves activitats cap a altres espais i institucions de Barcelona, tot reforçant la seva vinculació amb la ciutat. Diversos artistes duran a terme projectes específics per a l’ocasió, i el cinema —en aquest cas, el documental— formarà part de la programació. A tot això s’hi sumen les edicions pròpies: un nou llibre d’artista per a la Sèrie AL, que ArtsLibris publica en col·laboració amb la Fundació Banc Sabadell i que aquest any el realitzarà Mariana Castillo Deball, i una edició limitada de guants i bosses dissenyats per Dora García i editats en col·laboració amb la Fundació Blueproject.

Així mateix, el 2019 ArtsLibris reforça, a la fira, la presència d’expositors internacionals, en particular iberoamericans, i prepara una nova secció dedicada a la publicació digital.

 

 

 

ACTIVITATS

expand_moreLlista d’expositors ArtsLibris

Barcelona 2019

expand_less25 d’abril | Auditori MACBA:

Seminari: Pràctiques editorials: fotollibres, llibres d’investigació, fanzins.

Aquest seminari es proposa analitzar algunes de les formes d’edició més específiques del moment present. Així, el debat girarà al voltant de tres tipus de pràctica artística concrets —la fotografia, la investigació artística i el fanzín—, els quals, al seu torn, generen altres tantes tipologies de publicació: el fotollibre, la publicació resultat d’un procés d’investigació i el fanzín. Durant les sessions es tractaran, entre d’altres, aspectes com els antecedents històrics d’aquestes pràctiques, les seves motivacions essencials, la seva condició “alternativa” en relació amb cert mainstream editorial en què no acaben d’encaixar del tot, la seva capacitat per infiltrar-se en els canals de distribució convencionals i apropiar-se’n o bé crear les seves pròpies vies de circulació, i la seva complexa relació amb una indústria editorial en ple procés de transformació i, simultàniament, amb el món de l’art.

El seminari s’estructura en tres sessions de diàleg:

17:00 – 17:15     Presentació

17:15 – 18:15     Voltes i revoltes del fotollibre. Laia Abril conversa amb Horacio Fernández

18:15 – 19:15     La investigació com a mètode, el llibre com a resultat. Mariana Castillo Deball conversa amb Hiuwai Chu

19:15 – 19:30     Pausa

19:30 – 20:30     Editar al marge: fanzins i autoedició. Andrea Galaxina conversa amb Clara-Iris.

expand_less27 d’abril | Fundació Antoni Tàpies:

Cicle de Cinema: Explica’m un llibre. Els llibres d’artista en el cinema

Explica’m un llibre. Els llibres d’artista en el cinema tindrà lloc el dissabte 27 d’abril a l’Auditori de la Fundació Tàpies, i estarà dedicat al documental sobre el llibre d’artista. Formen part del programa tres migmetratges:

 

 

The Books of Ed Ruscha

Ed Ruscha (director), Mason Williams

1969

38 min

V.O. en anglès sense subtítols

En aquesta peça, que forma part de la breu filmografia d’Ed Ruscha, l’artista californià compon un irònic «documental» sobre els seus llibres d’artista en què l’absència de guió previ i la pretesa solemnitat del registre es combinen, com passa en les seves altres pel·lícules, en una autoparòdia ben divertida. El protagonista del film és el guitarrista i compositor Mason Williams, que, amb una actitud desenfadada que per moments frega la irreverència, fulleja, rellegeix i comenta els icònics títols de Ruscha —Twenty-six Gasoline Stations, Some Los Angeles Apartments i Every Building in Sunset Strip, entre d’altres— mentre es pren una copa i gaudeix del capvespre.

 

Bookworks Revisited. Part 1: A Selection

Ulises Carrión

1987

36′ 33» min

Vídeo transferit a digital

Color, so

V.O. en anglès amb subtítols en castellà

Mirant de cara a la càmera i aguantant els llibres a les mans, en aquesta pel·lícula Ulises Carrión comenta, un per un, uns noranta títols del seu arxiu. Els seus comentaris i descripcions actuen com una excel·lent introducció al gènere del llibre d’artista, en què Carrión va desgranant les diverses formes en què els artistes han emprès la reinvenció creativa del llibre, alhora que reclama la seva condició d’obres d’art de ple dret.

 

Page 1

Valérie Mréjen

Produïda per Association Bob Calle du Livre d’Artiste, París

2019

15 min

Vídeo digital

Color, so

V.O. en francès amb subtítols en castellà

En ocasió de la posada en marxa del Premi Bob Calle al Millor Llibre d’Artista Europeu, instituït el 2017 per l’Association Bob Calle pour le Livre d’Artiste (París), l’artista visual i escriptora francesa Valérie Mréjen ha realitzat un documental amb entrevistes a artistes que han tingut un paper rellevant en la genealogia del llibre d’artista conceptual, com Annette Messager, Jean Michel Alberola, Christian Boltanski i Peter Downsbrough, i també als dos guanyadors de la primera edició del Premi Bob Calle: el suís Stevan Sulzer i el català Francesc Ruiz.

 

Comissària: Mela Dávila Freire. | Calendari: dissabte 27 d’abril de 2019, a les 18.00 h. | Durada: 1,5 h. | Preu: 4 € i gratuït amb l’entrada a la fira ArtsLibris. | No cal fer reserva prèvia. Aforament limitat.| Activitat en col·laboració amb la Fundació Antoni Tàpies.

 

 

 

expand_less

Visita’ns!

Dates:

Del 26 al 28 d’abril de 2019

 

On:

Arts Santa Mònica

La Rambla, 7, 08002 Barcelona

 

Horaris:

Divendres, 26 d’abril: de 13:00 a 21:00h

Dissabte, 27 d’abril: de 12:00 a 21:00h

Diumenge, 28 d’abril: de 12:00 a 18:00h

 

Preu:

Divendres, 26 d’abril: entrada gratuïta

Dissabte, 27 d’abril: 4€ general / 2€ reduïda*

Diumenge, 28 d’abril: 4€ general / 2€ reduïda*

Entrada gratuïta:

  • Menors de 12 anys

 

* Entrada reduïda:

  • Estudiants
  • Professors
  • Aturats
  • Jubilats
  • Carnet de la xarxa de Biblioteques de Barcelona
  • Club Tr3sc

 

 

expand_lessTallers

Taller d’enquadernació de llibres

[Amb els i les alumnes de les Arts del Llibre de l’Escola Llotja de Barcelona]
En aquest taller d’enquadernació, l’objectiu és que els participants realitzin dos llibres amb cosits vistos i cobertes de diferents materials.

Horari: divendres 26 d’abril de 19:00 a 20:30, i dissabte 27 d’abril de 17:00 a 18:30

Preu: 5 €

Fins a 12 participants

Activitat recomanada a partir de 18 anys.

 

Illes de llibres

[Amb Readers & Publishers, Barcelona, Glasgow i Amsterdam]

En una fira de llibres d’artista i fotollibres conviuen editorials, llibreries, antiquaris, artistes, llibres… i també lectors. I d’aquesta convivència sorgeixen illes espontànies de coneixement i interessos similars que poden ser sorprenents. Explorant el format de mapa, Readers & Publishers proposa un taller en què traçar una sèrie de recorreguts que travessen la fira, establint vincles originals i inesperats entre els seus components. Els participants del taller seran els autors d’aquestes cartografies, que oferiran noves lectures de ArtsLibris 2019.

Horari: dissabte 27 d’abril, de 19:00 a 20:30

Activitat gratuïta

Fins a 12 participants

Activitat recomanada  a partir de 16 anys.

 

Animaladas

[Amb Moreno&Soria, Terrassa]

A partir del llibre Mundo Animal, de José Antonio Soria, els participants del taller creen el seu propi llibre d’artista per endur-se a casa. El llibre es realitza sobre un leporello, un desplegable, en què els participants estampen els caps del animals, creats en segells, per després fer-los servir per dibuixar diverses escenes, amb la qual cosa els reconverteixen i els transformen en nous personatges o en animals personalitzats.

Horari: diumenge 28 d’abril de 12:30 a 14:00

Preu: 4 €  (Per reservar plaça amb antel·lació: morenosensoria@gmail.com)

Fins a 12 participants

Activitat recomanada a partir de 8 anys.

expand_lessSerie AL

Sun Ra. En algún lado y en ninguno. Poemasrealitzat per Mariana Castillo Deball, Tania Islas Weinstein i Alberto Ortega

 

En algún lado y en ninguno és un recull de poemes del músic de jazz i poeta Sun Ra (Alabama 1914 – Birmingham 1993), seleccionats i traduïts a l’espanyol per Mariana Castillo Deball, Tania Islas Weinstein i Alberto Ortega.

L’aventura va començar en una biblioteca que sembla una nau espacial, al costat d’un monument en forma de bombó cremat que celebra la primera reacció atòmica generada per l’ésser humà amb una placa que, tímidament, suggereix que aquesta poderosa energia s’utilitzi per a fins benèfics. Dins d’aquesta biblioteca lunar, a la Universitat de Chicago, hi ha el centre de col·leccions especials que resguarda l’arxiu d’Alton Abraham – Col·lecció Sun Ra, que comprèn el període 1822-2008. Alton Abraham (1927-1999), emprenedor i tècnic hospitalari, va ser amic i soci de Sun Ra, i al llarg de la seva vida va col·leccionar manuscrits, documentació efímera, artefactes, fotografies i gravacions de vídeo i àudio de la feina de Sun Ra i els seus col·laboradors. En el seu arxiu, que ocupa 48 m lineals de prestatgeria i està format per 146 caixes i una carpeta gran, hi trobem el maletí de Sun Ra, que conté la targeta del seu advocat, el comprovant de l’assegurança del seu cotxe, un amulet cabalístic i un bitllet d’un milió de dòlars perforat al centre. També hi descobrim els seus poemes mecanografiats, amb correccions fetes a mà i en diverses versions.

Els poemes de Sun Ra generen una geometria paral·lela, un món precís i ambigu al mateix temps. Un entusiasme sideral ens va fer pensar que la traducció dels seus poemes a la nostra llengua materna ens podria acostar al seu cosmos, i simultàniament ens permetria compartir-los amb el firmament de parla hispana.

 

Sun Ra. En algún lado y en ninguno. Poemas

Selecció i traducció a càrrec de Mariana Castillo Deball, Tania Islas Weinstein i Alberto Ortega.

Barcelona i Berlín: ArtsLibris / Bom Dia Boa Tarde Boa Noite, 2019

120 pàgines

B/n, sense il·lustracions

Impressió offset, 15 x 23 cm

Tiratge: 1000 ex.

 

Mariana Castillo Deball (Ciutat de Mèxic, 1975) es mou entre les ciències i les arts visuals en una pràctica que sol incloure —i reflectir— llargs processos d’investigació que, sovint, li permeten estudiar les diferents formes en què es poden llegir els objectes a partir del context històric i la seva realitat actual. Les seves instal·lacions, performances, escultures i projectes editorials sorgeixen de la recombinació de diferents llenguatges, i del treball en col·laboració.

Buscant iniciar un diàleg amb institucions i museus més enllà de l’art contemporani, Castillo Deball col·labora amb col·leccions etnogràfiques, biblioteques i arxius històrics. Sovint produeix múltiples, llibres o objectes amb diferents usos i formats, per explorar com podrien generar nous territoris. D’aquesta manera, quan s’obre camí a través dels camps de l’antropologia, la filosofia i la literatura, Castillo Deball s’inspira en una àmplia varietat de fonts, a mesura que participa en l’intercanvi de coneixement vivint-ho com un procés transformador per a tots els involucrats.

expand_less

Edició limitada ArtsLibris 2019

Dora García

El 2019 Dora García és l’autora de les nostres edicions de bosses i guants de cotó, que compten amb el suport de la Blueproject Foundation. Aquest projecte recupera la primera frase de diversos clàssics de la literatura universal.

expand_lessArtistes convidats

Del 26 al 28 d’abril | Arts Santa Mònica

 

 

Amb motiu del desè aniversari, ArtsLibris ha convidat cinc creadors que comparteixen un marcat interès pels suports impresos en la seva pràctica creativa a realitzar una intervenció en el context d’ArtsLibris Barcelona 2019.

 

Guerrilla Girls

If you keep women out, they get resentful

Des de la seva constitució com a grup, les Guerrilla Girls han recorregut a diversos formats impresos com a suport per a la divulgació dels seus missatges, que combinen un àcid to d’ironia amb potents proclames de reivindicació feminista, dirigides a denunciar el patriarcat que domina i sustenta el sistema de l’art. Els cartells, les postals i els adhesius que es reediten constantment, units als clàssics ítems de marxandatge (tasses de porcellana, samarretes, estoigs…) conformen, juntament amb les accions públiques, les estratègies de comunicació més conegudes d’aquest col·lectiu. La postal que ArtsLibris reedita en ocasió del seu desè aniversari és una de les seves peces icòniques. A la postal, la frase «Les dones s’omplen de rancor si se les exclou», irònicament atribuïda a l’exponent de la filosofia de la calma i l’assossec, Confuci, apareix il·lustrada amb la cara d’un goril·la en ple atac de fúria.

El col·lectiu Guerrilla Girls va ser fundat a Nova York el 1985. Els seus components són dones artistes la identitat de les quals és anònima des de llavors perquè l’interès que el col·lectiu desperta recaigui en les seves activitats de denúncia, i no pas en l’obra o la trajectòria dels seus integrants. L’objectiu del col·lectiu és denunciar les situacions de discriminació per qüestions de gènere i raça que es donen en el món de l’art contemporani; els seus mètodes s’associen a les «tàctiques de guerrilla»: enganxades de cartells, accions de protesta, distribució de material imprès, etc. Per tal de mantenir secreta la seva identitat, en les seves aparicions públiques les Guerrilla Girls sempre porten posades màscares de goril·la (paraula que, en anglès, es pronuncia de forma molt semblant a «guerrilla»), animal que és també el seu símbol identitari.

 

Muntadas

Red

L’1 d’octubre de 2017 es va commemorar el 68è aniversari de la creació de la República Popular de la Xina. Aleshores, Antoni Muntadas (Barcelona, 1942) estava finalitzant el projecte Asian Protocols (Similitudes, diferencias y conflictos 2011-2018), que l’havien vinculat a la Xina. I així, durant aquell 1 d’octubre, es va dedicar a identificar i recopilar imatges i elements gràfics en què el color vermell, el color «nacional» xinès, era predominant.

El projecte Red, que sorgeix a partir d’aquest recull, es materialitza en el context d’ArtsLibris amb l’edició d’una col·lecció de postals que reuneixen una selecció de les imatges que Muntadas va fer aquell 1 d’octubre i en les quals es posen en contrast alguns dels aspectes més relacionats amb l’espectacle i banalitat del capitalisme, i el color vermell, element d’identificació del comunisme per antonomàsia.

L’obra d’Antoni Muntadas abasta nombrosíssimes disciplines i formats, entre els quals les publicacions impreses de tota mena (llibres, cartells, postals, tanques publicitàries, adhesius, etc.) han ocupat i ocupen un lloc destacat com a part integrant de molts dels seus projectes. En les obres de Muntadas dels mitjans de comunicació, i les relacions de poder que aquests mitjans desencadenen o reflecteixen, constitueixen molt sovint el seu objecte d’anàlisi, estudi, crítica i font de materials, que és una altra de les constants al llarg de la seva trajectòria, de la mateixa manera que una perspectiva marcadament internacional, reflex de la seva incansable activitat per tot el món.

 

Àlex Gifreu i Cecilia Martín

Books never die

«És una veritat contundent. Una imatge / manifest que aposta per la potència del llibre per transmetre idees, conceptes o experiències que perduraran en el temps. Una fotografia d’una taula feta en un despatx d’Oslo juntament amb la frase Books never die [Els llibres no es moren mai] que segueix els postulats tipogràfics de la tècnica del cut-out que van fer servir Raoul Hausmann, els situacionistes, els anònims enviats per correu per exigir alguna cosa o alguns pamflets del maig del 68 conformaran el dors del manifest.

Books never die celebra la perdurabilitat del llibre, la seva permanència, les seves altres utilitats i, precisament per això, la seva fisicitat. Un llibre és més que paraules impreses sobre paper; és la forma material d’una idea, d’un pensament que pot passar de mà en mà, d’any en any, de lloc a lloc. El llibre com a expressió de resistència.»

Àlex Gifreu i Cecilia Martín

Àlex Gifreu no és un dissenyador habitual. La seva pràctica professional no coneix límits. Fronteres que tota l’estona es dilueixen. Apareixen, desapareixen, flueixen. Abans de fundar el seu actual estudi, Bureau, va ser cofundador de l’estudi gràfic Bis. L’any 2000 va crear l’editorial Cru, que ha editat ja 52 publicacions d’artista. Personatge clau a l’hora de definir la funció del disseny gràfic aplicat a l’art com un mitjà per «ordenar les idees d’altres sobre el paper». Per a ell, el llibre és una extensió de l’obra.

Cecilia Martín és investigadora, ponent i estratega de marca i comunicació per art i cultura, i es dedica a l’estratègia del disseny ajudant museus i institucions artístiques a desenvolupar un llenguatge propi que ajudi a connectar. Ha realitzat projectes estratègics per a museus i institucions culturals, a més de dur a terme investigacions per al desenvolupament de nous públics. És editora en cap d’Art Insights, col·laboradora d’A*Desk i professora d’Art i Comunicació del Màster d’Art Actual de l’IL3 de la Universitat de Barcelona.

 

Lara Baladi

ABC de la revolució

L’ABC de la revolució és el més recent d’un gran nombre de projectes (accions en els mitjans, obres i publicacions) que des de 2011 tenen el seu origen en Vox Populi, un arxiu en codi obert que recull fotografies, articles de premsa, sàtira política, relats de testimonis presencials i vídeos sobre la revolució egípcia de 2011 i altres moviments de protesta social globalment. El disseny d’aquest abecedari està inspirat en els llibres escolars egipcis i russos dels anys cinquanta, en què, perquè els nens aprenguessin a reconèixer l’alfabet, a cadascuna de les lletres se li associava una imatge. Aquesta estructura es converteix en un complex assaig visual que actua com a comentari de la revolució de 2011 a Egipte, però s’expandeix a altres aixecaments socials, reinterpretant la naturalesa aparentment «lúdica» de les estratègies pedagògiques estatals i, alhora, plantejant la necessitat d’observar els processos revolucionaris amb una perspectiva crítica.

Lara Baladi, d’origen egipci i libanès, es defineix a si mateixa com a artista multidisciplinar, arxivera i educadora, i viu entre Egipte i Cambridge, Massachussets, on és professora al programa de ciència, art i tecnologia del MIT. En la seva pràctica artística, que es va iniciar en la fotografia, Baladi qüestiona l’autenticitat i l’autoritat de la memòria i el temps. A través de processos d’investigació en arxius, narratives sociopolítiques, mitologies i històries personals, la seva obra abasta la fotografia analògica i digital, el collage, el vídeo, les instal·lacions multimèdia, l’arquitectura, l’escultura, la tapisseria i fins i tot el perfum. El 2006, Baladi va fundar la residència d’artistes Fenenin el Rehal (en àrab, «artistes nòmades») al Desert Blanc d’Egipte. Durant les revoltes de 2011 a Egipte va posar en marxa dues iniciatives de comunicació, Ràdio Tahrir i Tahrir Cinema. Actualment forma part del Consell de Directors de Townhose Gallery, al Caire, i de la Arab Image Foundation (AIF) al Líban.

expand_lessSpeakers’ Corner

26, 27 i 28 d’abril

Divendres, 26 d’abril

16:00

NO PIC, Andrés Galeano

El llibre NO PIC (autoeditat, 2018), d’Andrés Galeano, recull una col·lecció d’imatges digitals trobades a internet que sorgeixen per representar que no hi ha imatge. Es tracta d’imatges que neguen la imatge; “no-fotos” que apareixen quan no hi ha un determinat producte disponible o un usuari no vol posar una imatge al seu perfil. Són, en definitiva, imatges-paradoxa que afirmen, mitjançant una imatge, que no hi ha imatge.

 

17:00        

Artefactes de seducció: les biblioteques adquireixen joies perquè tu les llueixis, Javier Pérez Iglesias

Una performance —amb tots els documents nomenats fent acte de presencia— en la qual es parla sobre la política d’adquisicions de la biblioteca com a espai de seducció. A partir de l’experiència a la Biblioteca de la Facultat de Belles Arts de la Universidad Complutense de Madrid, es presenta un model de biblioteca participativa i oberta a publicacions bastardes, anòmales, inclassificables, capritxoses… Un món de llibres d’artista, fotollibres, llibres objecte i no-llibres que parlen, expliquen i ens importen.

 

18:00

L’autoedició com a forma de resistència. Toni Amengual en conversa amb Horacio Fernández

Les tasques d’edició, publicació i distribució d’un llibre formen part del procés creatiu i poden abordar-se, per tant, com a part del treball d’autoria. L’aprenentatge i la implicació que requereix l’autoedició són, segons Toni Amengual, necessaris per a comprendre com funciona el món del fotollibre des de dins. En aquesta xerrada, Amengual i Horacio Fernández comentaran aquests processos, plantejant si la veritable revolució del fotollibre no haurà estat la revolució de l’autoedició.

 

19:00

Prix Bob Calle 2019 du Livre d’Artiste, conversació amb Laurence Dumaine-Calle

Bob Calle, fundador i primer director del Carré d’Art a Nîmes Jean Bousquet (1988-1993), va ser un apassionat dels llibres d’artista. En homenatge al seu interès, l’Associació Bob Calle per al Llibre d’Artista (París) pretén, atorgant un premi anual, contribuir al reconeixement d’aquest format artístic. Laurence Dumaine-Calle, directora de l’Associació i principal impulsora del guardó, comentarà les dues primeres edicions, lliurades a 2017 (en que un dels dos premiats va ser Francesc Ruiz) i 2019.

 

Dissabte, 27 d’abril

12:15

Red, amb Muntadas

L’1 d’octubre de 2017 es va commemorar el 68è aniversari de la creació de la República Popular de la Xina. Aleshores a la Xina, durant aquell 1 d’octubre Muntadas es va dedicar a identificar i recopilar imatges i elements gràfics en què el color vermell, el color “nacional” xinès, era predominant. En aquesta conversa, l’artista comentarà amb Mela Dávila les diverses materialitzacions del projecte Red, que sorgeix a partir d’aquest recull fotogràfic.

13:00

Post.Print: Why Are We Here?

Juntament amb brand-new-life.org, avant.org, dpr-barcelona.com i alguns altres amics, Continent, un col·lectiu de publicació experimental i revista en línia, ha decidit acceptar l’invitació a participar a ArtsLibris preparant un “estand com a debat”, on al llarg dels dies de la fira es plantegen preguntes com ara “Què vol dir estar en línia en una fira de publicacions?”, “Què podria significar ser post-print?” “Com definir els desitjos, projeccions i conceptes que aquesta denominació entranya?” [Xerrada amb anglés]

16:00

Undercover – Motto Books, amb Alexis Zavialoff

Alexis Zavialoff, fundador de la llibreria, distribuidora i editora Motto Books, xerarrà sobre diversos models de publicació no convencionals i els seus contextos, tot mostrant exemples d’edicions pirates i altres experiments editorials difícils. Abordant el tema a través d’una sèrie d’anècdotes, aquesta presentació vol donar una ullada al treball d’aquells artistes que empenyen els límits de la publicació.

 

17:00

Glances, d’Alicja Kwade

La Blueproject Foundation i l’autor Pol Capdevila presenten el catàleg de l’exposició d’Alicja Kwade concebuda per “Il Salotto” de la Fundació. Glances reuneix treballs inèdits —Clout-Count, una estructura sonora de grans dimensions; Between Glances, escultures que juguen amb el reflex i el concepte de doble; i In-Between, una sèrie que plasma experiències temporals— i obres anteriors, què desvetllen el seu interès per les experiències físiques i perceptives i la manera d’habitar l’espai i el temps.

 

18:00

Quo vadis, fires del llibre d’artista?, amb Bia Bettancourt i Ginés Martínez

Bia Bettancourt és la fundadora de Plana – Festival Internacional de Publicações de São Paulo, que va començar en 2012. Ginés Ginés Martínez, al seu torn, és l’iniciador de l’Encuentro de Editores Inclasificables, que se celebra a la biblioteca pública Casa de las Conchas de Salamanca també des de 2012. En ocasió del desè aniversari d’ArtsLibris, compartim conversa amb tots dos per parlar del que són i el que voldrien ser les fires de llibres d’artista, en un context de canvi i transformació tan ràpid com l’actual.

 

19:00

Presentació dels Premis Art Byblio 2019

Per tercer any consecutiu l’Escola Llotja, en col·laboració amb ArtsLibris, ha convocat el Premi Art Byblio, al qual poden presentar-se tots els estudiants d’art a nivell nacional. Amb aquest premi, la Llotja pretén impulsar la producció de llibres d’artista en el context de les escoles d’art. En aquesta presentació es mostraran els projectes guanyadors en la edició d’aquest any, que passaran a formar part del fons de llibres d’artista de l’Escola Llotja.

 

Diumenge, 28 d’abril

12:15

Dieter Roth i la tradició islandesa, amb Silja Pálmarsdóttir i Dulkápan

El 1957, l’artista suïsso-alemany Dieter Roth es va casar amb Sigríður Björnsdóttir i es va traslladar amb ella a Reykjavik. A Islàndia, lluny dels centres de la modernitat europea, Roth va publicar una sèrie de llibres d’artista i va fundar, amb el poeta islandès Einar Bragi, la editorial forlag ed. Des d’aleshores, Islàndia ha mantingut una rica tradició en el terreny del llibre d’artista, gairebé desconeguda entre nosaltres. Silja Pálmarsdóttir conversa amb l’editorial Dulkápan sobre aquesta tradició.

 

13:00

Eloi Gimeno, in memoriam

Ara que Eloi Gimeno, l’apassionat dels llibres, la tipografia i la fotografia, ja no hi és, els seus amics ens hem proposat mantenir viva la seva memòria, ordenant i conservant el seu treball i el seu record. Aquesta és la primera de les convocatòries que organitzarem al llarg del 2019: una assemblea al voltant d’Eloi Gimeno, un acte plural en què es presentaran els grups de treball que estan començant a recopilar informació i documentació sobre el seu llegat.