L’experiència negra al cinema brasiler desembarca a Barcelona
- Una selecció de 4 llargmetratges i 2 curtmetratges, amb el millor del cinema contemporani del Brasil, entre el 20 i 23 de setembre als Cinemes Girona.
- Només el 2% dels directors de cinema brasiler pertanyen a la població afrodescendent, segons ha revelat una investigació.
Barcelona, 17 de setembre de 2018. La V Mostra de Cinema Dia de Brasil estarà dedicada als negres davant i darrere de les càmeres. Així és com Barcelona es convertirà en el centre d’una reivindicació per la igualtat social del país sud-americà, on l’univers negre ha estat històricament desvaloritzat, encara que més de la meitat de la població (54,9%) es considera afrodescendent.
Es tracta de quatre llargmetratges i dos curts, produccions innovadores que han estat presentades en diversos festivals internacionals, i que ara arriben a Barcelona en l’únic esdeveniment regular a Catalunya dedicat al cinema del Brasil. És una selecció no competitiva de pel·lícules d’autor, fora del circuit comercial, que destaquen per la recerca d’un llenguatge cinematogràfic propi.
El realisme com a protagonista
El film «Baronesa», de Juliana Antunes (2017, 70 minuts), serà l’obra encarregada d’obrir la mostra el dijous 20 de setembre, amb la història d’una dona que espera la sortida del seu marit de la presó, mentre afronta els perills d’un suburbi pobre de Belo Horizonte. La creació d’Antunes ha estat reconeguda pel Festival Internacional de Cinema Documental de Navarra el 2018, a més d’altres festivals a Múrcia, Marsella i Mar del Plata.
El divendres 21 de setembre, la projecció de «Café com Canela» d’Ary Rosa i Glenda Nicácio (2017, 70 minuts), és un exemple de com una proposta senzilla i honesta «pot desafiar el monopoli de les produccions de Rio de Janeiro i São Paulo «, amb paraules del crític de cinema Alex Gonçalves. Aquesta producció realitzada a Salvador de Bahía, aconsegueix destacar la gent corrent, amb dues dones negres de diferents generacions actuant com a principals engranatges de la narrativa. El llargmetratge va rebre el premi a la Millor Pel·lícula del Festival de Brasília.
A «Capoeira, um passo a dois» (2016, 72 minuts), el cineasta Jorge Itapuã explora un dels icones de la cultura brasilera, a partir de la relació entre dues practicants de capoeira que emprenen un viatge al voltant del món per conèixer el moviment en altres països. Mentre Itapuã fa les demostracions, Ella filma cada etapa de la seva aventura amb la càmera. Aquí es reafirma el realisme en el documental amb la segona obra de la mostra amb aquest format, que serà projectada a Cinemes Girona el dissabte 22 de setembre.
Amb l’última sessió, el diumenge 23, les relacions humanes són el gran protagonista. Es tracta de «Ela volta na quinta», d’André Novais (2015, 108 minuts), amb el matrimoni de María José i Norberto en crisi. Ella decideix viatjar per decidir si el divorci és la millor opció. Això influeix en la vida dels seus dos fills, que tenen plans de futur amb les seves respectives parelles. Amb els membres de la seva família com a actors, el director crea un retrat naturalista de les relacions humanes, i de la profunda solitud d’aquelles persones incapaces de tractar amb les seves pors i desitjos.
Curtmetratges produïts a Barcelona
La V Mostra de Cinema Dia de Brasil també comptarà amb dos curtmetratges, produïts per l’artista brasilera establerta a Barcelona Nêga Lucas, que il·lustren l’herència africana al país i el racisme encara vigent. «Herdeiro da escravidão» (Nega Lucas i Luiz Felipe Lucas, 2016, 3 minuts) i «Minha mãe» (Nega Lucas i Fernanda Medeiros, 2018, 4 minuts) seran presentats al principi de la sessió del dijous 20 i del diumenge 23.